«Хлопчик-зірка». Казкові персонажі казки, їхня характеристика

Тема. «Хлопчик-зірка». Казкові персонажі казки, їхня характеристика

Мета уроку: вчити дітей аналізувати прочитаний твір, розкрити поняття внутрішньої і зовнішньої краси, показати в чому полягає справжня краса людини, розвивати асоціативне мислення, навички переказу тексту; виховувати доброту, милосердя, прищеплювати учням поняття про справжню красу. Обладнання: портрети О. Вайльда, його твори; намальовані сніжинка, жаба.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Гляди не забудь: людиною будь

Прислів’я

ХІД УРОКУ

I.       Актуалізація знань учнів.

Перевірка домашнього завдання.

План до казки "Хлопчик-зірка"

1.      Шлях лісорубів до дому:

а)      суперечка в лісі

б)      несправедливість панує в світі винаходження дитини

2.      Життя хлопчика-зірки в сім'ї лісоруба:

а)      божественна краса хлопчика-Зірки

б)      бездушність і жорстокість до інших нещасних дітей

в)      завороженість казковою вродою 3.Зустріч з жебрачкою:

а)      кам'яне серце

б)      безжалісність хлопчика до рідної матері жебрачки

4.      Перетворення хлопчика-Зірка на потвору.

5.      Пошуки рідної матері.

6.Зустріч з дідуганом Чаклуном: у.Розвіяння чарів:

а)      зустріч з матір'ю

б)      король і королева

в)      добре царювання хлопчика-Зірки

г)       рання смерть хлопчика-Зірки

II.      Мотивація навчальної діяльності.

І.       Асоціативна робота

Вчитель. Перед вами (закріплені на дошці) сніжинка і жаба. Що краще: сніжинка чи жаба? Давайте простягнемо руку і уявимо, що сніжинка впала нам на руку. Яка она? Схарактеризуйте сніжинку.(Красива, біла, холодна)

-        А що ви відчуваєте, коли промовляєте слово "сніжинка?" З якими словами вона асоціюється? (Зима, холод, сніг, хурделиця, мороз, віхола, завірюха..)

-        Що ви можете сказати, дивлячись на жабу? Чи можемо ми ось так простягнути руку, щоб вона стрибнула нам на руку, роздивитися її і схарактеризувати (Неприємна, неприваблива, холодна і навіть бридка)

-        А що корисніше: сніжинка чи жаба? Чому? (Жаби поїдають протягом літа тисячі комах, які нас кусають, слимаків, які поїдають листя на рослинах, а ще жаби є своєрідним індикатором водойм. Якщо жаби відсутні у водоймі, то це означає, що вода у водоймі забруднена)

Висновок.

Отже, гарна зовні сніжинка ніякої користі не приносить, до того ж вона холодна. А від бридкої і непривабливої зовні жаби ми маємо користь. Таким чином, однієї зовнішньої краси замало.

-        А чим визначається краса людини: її зовнішністю чи вчинками?

Те, що ми бачимо очима, дивлячись на людину (гарне обличчя, ясні очі, чарівну посмішку), називаємо зовнішньою красою. Але цього недостатньо, щоб сказати, що людина добра і гарна. Краса визначається вчинками людини, такими рисами її характеру, як милосердя, доброта, людяність. Саме це ми називаємо внутрішньою красою. З поняттями внутрішньої і зовнішньої краси ми зустрічалися на попередніх уроках.

ІІІ.     Повідомлення теми та завдань уроку

Б ліи-опитування.

-        Де відбувається дія казки? (У зимовому лісі, у селищі, знову у лісі, але в іншу пору року (можливо, це осінь, адже герой спить на купі листя), потім чергуються селища, місто, ліс, знову місто.)

-        Який художній час охоплюють події твору? (Майже 16років. Це твердження доводиться текстом: Хлопчика-зірку знайшли немовлям, потім ми з ним зустрічаємось, коли йому вже було 10—11 років, З роки він блукає по світу у пошуках матері, З роки править містом до своєї смерті. Отже, це приблизно 16—17років.)

-        Коли, де і за яких обставин було знайдено Хлопчика-зірку? (Взимку, "був такий холод, що навіть пташки і звірі не знали, як його перебути", дитя знайшли на місці, яке вказала зірка, що впала з неба.)

-        Як кожен із Лісорубів поставився до цієї знахідки?

-        Як відреагувала дружина Лісоруба на те, що він приніс додому дитя? Якого подарунка вона чекала від чоловіка?

-        Як можна назвати вчинок Лісоруба? (Милосердним.)

-        Як ви гадаєте, є якийсь смисл у тому, що саме зірка вказала місце, де знаходилося немовля? Звідки зірка, з якого світу? Коли саме вона впала і де? (З небес. Впала взимку в лютий мороз у лісі. Зазвичай зорепад спостерігається влітку.)

-        Що ви можете сказати про зірку? (Яскрава, блискуча, ніби золота, прекрасна, холодна.)

-        Чи випадково хлопчик носить ім'я "зірка"? (Не випадково, він дуже гарний зовні, гарний блискучою красою, але холодний в душі.)

-        Та чи виправдовує головний герой звання людини? Чого в ньому більше — від людини, чи від зірки? Заповнення таблиці «Характеристика казкових персонажів»

-        Яка риса об’єднує обох Лісорубів? (Бідність)

Визначити риси характеру того, кого стосуються такі деталі тексту:

« обережно взяв дитинча», «вкутав»

«...побажавши йому доброго здоров’я, підійшов до своєї хатини..»

«Покиньмо...ходімо своєю дорогою». «.дивувався з його дурості та м’якосердості»

«.було б лихе діло-залишити дитину.»

Що автор протиставляє в образах Лісорубів?

Висновок: протиставляється егоїзм, безсердечність, кам’яне серце людяності, м’якосердості

Учитель. Давайте прослідкуємо за змістом, як змінюється зовнішність хлопчика і якого значення цьому надає автор. Знайдіть у тексті портрет Хлопчика-зірки. Зачитайте.

-        Чи викликає у вас захоплення, замилування ця блискуча краса героя? (Ні, вона яскрава, але якась штучна, фальшива. Вона ніби насторожує, що щось тут негаразд. Його краса нежива. Автор не випадково у його портреті поєднує ознаки слонової кістки, пелюсток нарциса і троянди та фіалки. Такий букет при всій яскравості і вишуканості його компонентів ніколи не буде довершеним гармонійним цілим. Пахощі нарциса (легенда про Нарциса — надмірного самолюбця) та фіалки (своїм ароматом здатна викликати задуху або майже наркотичний сон) здатні згубити красу троянди. Автор поєднує те, що в природі ніколи не буває поряд, а за законами естетики взагалі є грубим порушенням поняття краси і гармонії.)

-        Якими були вчинки Хлопчика-зірки і чому?

(Не мав співчуття до всіх, скривджених долею. Себе любив надзвичайно (милувався своїм відображенням). Повиколював очі кротові, підрізав крильця коноплянці, вбив білку. "Реготав" — отримував насолоду від знущань над слабкими і беззахисними.)

-        Яка головна риса його характеру? (Немилосердний!!!)

-        Чи любив Хлопчик-зірка когось, крім себе? (Ні! І це страшно!)

-        А його хоч хтось любив? Діти? Лісоруб? Селяни? (Діти боялися і корилися йому, вважали його най-кращим. Про Лісоруба і його дружину сказано, що вони йому весь час дорікали, але чи любили? Про їхні почуття до врятованої дитини нічого не сказано. Селяни дивувались його красі. І все! Єдина людина, яка його любила, — це його мама!)

-        Що довелося витерпіти матері Хлопчика-зірки, поки вона його шукала?

(За 10 років обійшла весь світ, перетворилась на старчиху, збила у кров ноги, серце її краялося від болю та жалю за втраченим синочком.)

-        І от вони зустрілись! Зачитайте цей уривок. Чому Хлопчик-зірка так себе повів? Оцініть його вчинок.

(Це страшний гріх — відмовитися від матері, принизити, зганьбити її.)

-        Як ви гадаєте, чому Хлопчика-зірку було перетворено на бридку жабу-ропуху? (Холодне серце. Жаби та гадюки теж холоднокров-ні, тож і ночує він у лісі в їхній компанії.)

-        Чи зміг би він задуматись над своїми вчинками, якби з ним самим не сталося біди? (Ніколи, адже він вважав себе досконалістю. А тепер він потрапив у такі умови, в які своїми вчинками ставив нещасних та слабких.)

Отже, Хлопчик-зірка отримав заслужене чи незаслужене покарання? Обгрунтуйте свою точку зору.

-        Проте це ще тільки половина казки. Як ви думаєте, чому Оскар Уайльд не залишив героя казки потворою назавжди? (По-перше, за законами жанру казки герой має виправитися, змінитися на краще. По-друге, кожен читач має пройти разом з героєм твору нелегкий шлях випробувань і спокутування провини, щоб усвідомити цінності людського життя, навчитися розмежовувати добро і зло, істинну і штучну красу, прагнути щирості взаємин та долати в собі негативні риси.)

-        Який шлях пройшов Хлопчик- зірка до свого виправлення?

IV.    Підбиття підсумків уроку

-        Тож на основі всього сказаного на даному уроці спробуємо визначити сутність головного конфлікту казки.

Основний конфлікт твору полягає у невідповідності яскравої, досконалої (на перший погляд) зовнішньої краси Хлопчика-зірки та його потворної жорстокої душі, його самозакоханості та немилосердності. Герой казки перетворюється на потвору: тепер його зовнішність та внутрішня сутність відповідають одне одному.

Гра «Терези»

На шальки терезів віртуально розмістити яскраві зірки-символи та камінці. Яскраві - позитивні якості, камінці - негативні. Що переважить: краса зовнішня чи внутрішня?

-Хлопчик - зірка - ваш ровесник. Уявіть, що він прибув до нас у клас. Хто з ним сяде з вас?

- Яку рису власного характеру виявили ви?

V.      Домашнє завдання

Написати листа-пораду Хлопчику-зірці або проілюструвати епізод казки.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (31.03.2017)
Переглядів: 11176 | Рейтинг: 3.0/5
Догляд за кімнатними рослинами
Об’ємні вироби із природних матеріалів. Виготовлення виробів із каштанів та ж...
Інформація. Як людина сприймає інформацію. Робота в графічному редакторі Pain...
Робота з тканиною. Ручні шви. Шов «уперед голку». Шов «ручна строчка»
Вітальна листівка до дня матері
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]