Г.К.Андерсен. Утвердження сили кохання й відданості в казці «Непохитний олов’яний солдатик»

Тема. Г.К.Андерсен. Утвердження сили кохання й відданості в казці «Непохитний олов’яний солдатик».

Мета: розвивати образне мислення, творчі здібності, здатність сприймати різні види мистецтв. Виховувати любов до художнього слова, формувати інтерес дітей до класичного мистецтва; в моральному аспекті орієнтувати на загальнолюдські цінності та ідеали.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда.

-        Що таке казка?

-        Які бувають казки?

-        Що у них спільного і чим вони відрізняються?

-        Які недоліки людей засуджуються в казках ?

-        А які позитивні людські якості високо оцінюються в казках ?

-        "Сказка - лож, да в ней намек, добрим молодцам урок " . А.С. Пушкін ( на дошці )

Ці слова належать А.С. Пушкіну .

-        Як ви розумієте ці слова?

( Казка завжди чомусь вчить , багато в ній казкового , вигаданого , але вона мудра і повчальна ) .

П. Повідомлення теми і мети уроку.

У мене в руках стара олов'яна ложка . З неї то й почнеться наша подорож.

А). Прочитайте заголовок казки .

-        Що можна дізнатися з заголовка ?

-        Прочитайте значення слова СТІЙКИЙ . (Міцний , неослаблений ; Непохитний , завзятий, твердий духом).

Б). Розгляньте ілюстрації.

-        Що можна припустити ?

-        Значить , у якому значенні, на вашу думку , вжито слово стійкий у заголовку ?

( Непохитний , завзятий, твердий духом ) .

-        Як ви думаєте , яка це казка?

1       . Сумна або весела ?

2       . Чарівна або анімалістична ?

3       . Народна чи авторська ?

-        Хто автор казки?

-        Що про нього вам відомо ? ( Виступ дітей).

Геннадій Циферов в книзі "Мій Андерсен " пише: " Знаєш ти , наприклад , як ллють дзвіночки ? У кожен дзвіночок обов'язково додають краплю срібла. Ось він і дзвенить : "

Якщо в смішну казку додати краплю чистого смутку , вона теж дзвенить . Щоразу після казки Андерсена ми немов чуємо дзвін , довгий і боязкий . Потім навіть можна забути про що вона , але боязкий дзвін завжди залишиться в серці .

Вчитель: Багато літературни казок беруть свій початок з народної казки .

-        Як ви гадаєте, що могло послужити поштовхом до написання казки? (Розповідають , що одного разу , йшов Андерсен по вулиці. Маленький хлопчик грав біля вікна . Коли він побачив улюбленого казкаря , то подарував йому олов’яного солдатика . Стверджують, що так і народилася казка) .

Учитель. Продовжуємо роботу по казці. І в кінці уроку ми повинні відповісти на найголовніше питання

-        Яку думку автор заховав між рядків ?

-        Які почуття в читачів викликає ця казка ? (Смуток , жалість , біль , викликані загибеллю героїв. І радість , пов'язана з тими дивами , які відбуваються в казках).

Висновок вчителя:

-        У перших же фразах казки звучать два головні мотиви твору і взагалі творів Андерсена.

Мотив світлої радості , пов'язаної з очікуванням дива .

Мотив смутку , печалі , від розуміння короткочасності , крихкості дива

ІІІ      . Аналіз казки ( вибіркове читання ) .

I        частина

Ключове питання :

-        Чому так склалася доля олов'яного солдатика ?

-        Яку думку автор хотів донести до читача таким фіналом казки?

-        Чим був цікавий останній солдатик ? (він особливий , самий чудовий :)

-        Що говорить про його внутрішніх якостях ?

(Так , він уміє бачити красу. )

-        Що зближувало солдатика і танцівницю ? (він побачив свою схожість , спорідненість поки зовнішнє з нею )

-        Про що він подумав ? ( От би мені таку дружину)

-        Про що говорять його перші слова ?

Вчитель: Краса танцівниці викликає у нього егоїстичне бажання , корисливу думка: " От би мені "

Він забуває про все: про своє військовий обов'язок , про своє головне призначення на землі , але розумом розуміє він нереальність здійснення свого бажання .

-        Тому виникає нова думка , яка? ( "Але познайомитися з нею " )

-        Навіщо ? ( Позалицятися для гри , для забави ) .

-        Як ці думки і почуття характеризують солдатика ?

-        Розкривають вони головне в ньому ?

(адже легковажність , грайливість не відповідає тому образу героя , який створюється в тексті казки )

-        Яким ми бачимо солдатика у казці ? ( серйозним , закоханим )

Андерсен хотів показати , що в людині спочатку закладено добро і зло , така людська природа і він сам робить вибір і несе відповідальність за цей вибір .

II       частина

-        Розкажіть , що робили іграшки вночі ?

-        Про що говорить характер і сама послідовність цих ігор?

-        Що ми можемо сказати про дітей , сім'ї , про атмосферу цього будинку ?

( Іграшки грають так само, як діти : спочатку в гості , потім у війну , і закінчують балом ) .

( Це говорить про культуру дівчинки і жінки , про шанобливе ставлення хлопчиків і дівчаток , про дружбу та злагоді , любові і поезії в цьому будинку. )

-        Де навіть птахи розмовляють як ?

-        Яке диво сталося з солдатиком і танцівницею ? ( Зародилися таємнича і безкорислива любов)

-        Але що сталося далі

-        Чим цікава була табакерка ?

-        Хто такий троль ? ( Злий чарівник , чортеня )

-        Звідки він узявся і за що мстить солдатика ? ( Троль - це втілення внутрішнього зла , яке є в кожній людині , а в солдатику проявилося у вигляді низьких почуттів : заздрості , про які ми говорили раніше. І за це мстить йому троль ) .

-        А яким далі ми бачимо солдатика ?

-        Що сталося вранці ?

-        Що випало на долю нашого героя? ( Випробування )

-        І перше випробування солдатик витримав як ?

-        Чому він не став кричати і кликати на допомогу?

-        Які ще випробування на міцність волі випали солдатика ?

Висновок:.Навіть у важку хвилину людина повинна постійно пам'ятати про почуття власної гідності , про честь . Починаючи з того моменту , коли солдатика почав відчувати троль , герой усвідомив своє вище призначення і залишається воїном з чистою і безкорисливою любов'ю вже до самого кінця казки . У всіх випробуваннях він ні в чому не зраджує собі : він тримається стійко , як годиться справжньому солдатові і під час небезпечного плавання , в паперовій човні , і коли велика водяний щур пливла за ним навздогін , люто клацаючи зубами і коли став тонути , і в шлунку у великої риби . У мовчазною стійкості олов'яного солдатика , в його поведінці розкривається істинно християнське ставлення до світу: у нього немає ненависті до бридкому тролеві з табакерки , він не проклинає " вуличних хлопчаків " , він зі смиренням приймає свою долю і стійко переносить всі випробування , перед що загрожує загибеллю , пам'ятаючи тільки про свою честь і " милою Плясун " .

-        Які чудеса сталися ? Чому ? ( Заслужена нагорода за стійкість ) .

Висновок: Ось це " чудное мить " і є щастя. Таке щастя дається недарма , не приходить саме . Його потрібно заслужити , вистраждати , пройти через спокусу , перемогти зло і гідно витримати випробування .

-        Прочитайте , що відчував солдатик , опинившись в грубці .

-        Що залишилося від танцівниці і від солдатика ?

III.     Підсумок.

-        Щасливий чи кінець у казки ? ( І так і ні )

Отже, ми знову підійшли до найголовнішого питання , проблеми казки .

-        Яку думку автор заховав між рядків ?

У цій казці подвійний зміст :

Стійкість - вміння впевнено стояти на одній нозі. І другий - стійкість - це сила духу. Події в казці дитячі , а почуття справжні , гідні поваги . І читач разом з олов'яним солдатиком долає , перемагає в собі слабкість. Душа очищається , стає сильнішою духом.

-        Чи почули ви дзвін смутку у цій казці ?

-        Про що дзвенить казка стійкий оловяний солдатик ?

Отже, ми підійшли до кінця нашого незвичайної подорожі по казці. Але це не остання подорож з великим казкарем , воно буде продовжуватися завжди , все життя. Андерсен вірний друг і добрий порадник для всіх дітей , а значить і для всіх людей. У казках Андерсена поряд живуть сльози і сміх , горе і радість - все як у справжньому житті .

А життя ця незвичайна людина знав дуже добре. І не випадково великому казкарю " Королю казок " у столиці Данії , Копенгагені споруджено пам'ятник . А також пам'ятник одному з героїв казок - Русалоньці . Русалонька стала символом данської столиці і вже багато років сидить на березі моря і дивиться вдалину .

VI . Домашнє завдання .

Намалюйте ескіз пам'ятника улюбленим вами героям казок Андерсена і поясніть свій вибір.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (31.03.2017)
Переглядів: 3999 | Рейтинг: 1.0/1
«І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом». Урок позакласного читання
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 9
Робота з папером. Вітальна листівка до 8 Березня
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена
ДОДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ ДО УРОКУ 17
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]