Розмаїття виявів літературного життя: виникнення (сентименталізм) та розвиток (класицизм, реалізм) художніх напрямів, нових жанрів (філософська повіст
Тема. Розмаїття виявів літературного життя: виникнення (сентименталізм) та розвиток (класицизм, реалізм) художніх напрямів, нових жанрів (філософська повість та ін.)
Мета: дати уявлення учням про розвиток літератури доби Просвітництва, дослідити її особливості; розвивати навички критичного мислення, вміння готувати повідомлення на задану тему, узагальнювати і робити висновки, сприймати явища літератури у контексті культури; виховувати інтерес до літератури, формувати широкий культурний світогляд учнів.
Обладнання: додаток 14 (word-документ): картки з навчальним матеріальним для виконання завдань на уроці.
Методичний коментар: на кожну парту: 1 картка - із навчальним матеріалом, 2 картки – призначені для узагальнюючих записів доповідей учнів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку
Епіграф: Я відчуваю, отже, існую.
Ж.-Ж. Руссо.
Я мислю, отже, існую.
Р.Декарт.
І. Актуалізація опорних знань.
Літературний диктант «Закінчи думку» .
Методичний коментар: учитель пропонує учням пригадати навчальний матеріал попереднього уроку, для цього проводиться літературний диктант: учні повинні закінчити речення, продиктоване учителем. Робота перевіряється одразу, учні коментують та доповнюють відповіді.
- Просвітництво – це культ …………. (розуму)
- «Природна людина» - це людина, яка ……….(не зіпсована цивілізацією)
- Всі люди від народження ………..(рівні)
- Просвітники проголосили усіх людей рівними, незалежно від ………
(віросповідання, соціального положення, національності, расової належності)
- Енциклопедія – це ……………….
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Слово вчителя. На минулому навчальному занятті ви ознайомилися із загальною характеристикою доби Просвітництва. Сьогодні – знайомство із розмаїттям літературного життя епохи. Ви довідаєтеся про провідні художні напрямки: просвітницький класицизм, сентименталізм та просвітницький реалізм.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Самостійне опрацювання учнями (робота в парах) запропонованих таблиць (картки № 1-3). ( Додаток 14).
2. Виступ учнів перед класом (усна характеристика одного із художніх напрямків доби), решта класу працюють над заповненням карток № 1-а, 2-а, 3-а. (Додаток № 14).
3. Корекція виступів учнів. Доповнення відповідей.

Матеріали для учнів
Картка № 1 « Просвітницький класицизм » (для вивчення нового матеріалу)

1



- раціоналізм ( «культ розуму», прагнення дослідити людські вчинки і пристрасті, взаємостосунки людини і суспільства);
- перевага загального над особистим;
- жанрова ієрархія , гармонійність у побудові твору;
- дидактизм літератури (в літературі висвітлювалися передові філософські та політичні ідеї, за допомогою яких просвітителі мали виховати нову людину і змінити світ на краще; класицисти ХVІІІ ст. прагнули повчати людей, формувати нові цінності та ідеали на засадах гуманізму та демократизму).



- служіння не монарху й державі, а всьому суспільству, справі свободи і справедливості;
- критичний пафос творів, адже герої намагаються змінити існуючий порядок і встановити більш розумний, гуманний;
- основний конфлікт – між героєм та недосконалим суспільством (а не між обов’язком та пристрастю);
- мистецький твір – «керівництво до дії» для всього людства;
- класицисти ХVІІІ ст. виражали інтереси третього стану, що вийшов на арену політичної боротьби;
- основна думка: служіння свободі і встановлення «царства розуму» на землі – справа кожного громадянина (класицисти попередньої доби орієнтувалися на вищі верстви суспільства).

Картка № 2 «Просвітницький реалізм» (для вивчення нового матеріалу)
( Основний принцип – принцип наслідування природи )
1.Наслідування природі, вивчення її життя і законів (ідея Д. Дідро).
2.Мистецтво має відображати всі прояви життя – не тільки прекрасне, а й потворне (ідея Г. Лессінга).
3.Мистецтво має бути правдивим (ідея Г. Лессінга).
4.Типізація характерів і ситуацій. Митець повинен зображувати не окремі вчинки однієї людини, а те, як може вчинити будь-яка людина відповідно до її соціального положення.
5.Головний об’єкт зображення – суспільне життя (стосунки між різними соціальними верствами, вплив соціального середовища на людину, закономірності існування різних сфер соціального буття – релігія, філософія, наука ).
6.Основні жанри: роман, який виявляв закономірності суспільного розвитку, відображав взаємостосунки людини і людини, людини і суспільства.
7.Зображення характерів героїв у розвитку, еволюції. Показана залежність характеру людини від соціального середовища.
8.Представники: Д. Дідро, Дж. Свіфт, Г. Філдінг.
Просвітницький реалізм став початковим етапом формування художньої системи реалізму ХІХ ст.
Картка № 3 «Сентименталізм» (для вивчення нового матеріалу)

Сентименталізм (фр. sentimentalisme, від sentiment – почуття, чутливість) – напрям у європейській літературі ІІ пол. ХVІІІ – поч. ХІХ ст., що характеризується прагненням відтворити світ почуттів простої людини й викликати співчуття до героїв у читачів. (За О. Галичем)
1.Назва напряму запозичена із роману Л. Стерна «Сентиментальна подорож до Франції та Італії».
2.Як новий напрям сентименталізм сформувався у 60-х роках ХVІІІ ст.
3.Сентименталізм виник як заперечення просвітницького раціоналізму (культу розуму протиставили культ почуттів).
4.В центрі уваги автора – внутрішній світ людини, її почуття.
5.Завдання автора – розчулити читача, примусити хвилюватися, співпереживати.
6.Тематика творів – страждання самотньої людини, нещасливе кохання, смерть героїв. Тобто такі теми, які не залишать читачів емоційно байдужими.
7.Герой – представник нижчих верств населення, сповнений глибоких почуттів (а не царі, полководці).
8.Події розгортаються на тлі буденного життя, родинного побуту.
9.Відмовилися від ієрархії жанрів, усі жанри є рівноправними. Нові жанри: подорожні нотатки, епістолярний роман (роман-листування), міщанська драма.
10.Пейзаж у художньому творі стає засобом вираження почуттів та переживань героїв.
11.Мова творів зрозуміла для широких верств населення.
Картка № 1-а « Класицизм та просвітницький класицизм » ( для заповнення учнями під час доповідей однокласників)
Спільне Відмінне
1. 1.
2. 2.
3. 3.
4. 4.
5.

Картка № 2-а «Просвітницький реалізм» ( для заповнення учнями під час доповідей однокласників)
Основні ідеї:
1.Наслідування ………………..
2.Роль мистецтва ………………..
3.Особливості зображення характерів героїв …………….
4.Об’єкт зображення …………………..
5.Жанри …………………….
6.Представники ……………………..
Картка № 3-а «Сентименталізм» ( для заповнення учнями під час доповідей однокласників)
1.Походження назви художнього напряму ………………
2.Час появи сентименталізму ……………………….
3.Основна ідея ………………………
4.Об’єкт зображення ………………………….
5.Завдання автора ……………………
6.Тематика творів ……………………..
7.Особливості героя ……………………….
8.Жанри …………………….
9.Мова творів …………………….
ІV. Узагальнення вивченого .
Робота над епіграфом.
Методичний коментар: узагальнюючи вивчене на уроці, учитель звертається до епіграфів, записаних на дошці. Вислови зачитуються учнями вголос. Далі учні отримують завдання:
визначити, які із вивчених художніх напрямів презентують вислови найвідоміших мислителів Просвітництва, відповідь обґрунтувати.
V. Домашнє завдання.
Для всіх учнів.
1. Випереджальне завдання: дочитати повість Вольтера «Простак», підготуватися до аналізу твору.
Індивідуальні завдання.
1. Скласти 5-7 запитань за вивченим на уроці матеріалом для літературної вікторини.
3. Творчій групі – підготувати повідомлення про основні факти біографії Вольтера.
Категорія: Зарубіжна література | Додав: lukiyantchuk (21.02.2017)
Переглядів: 1266 | Рейтинг: 0.0/0
Робота з тканиною. Ручні шви. Шов «уперед голку». Шов «ручна строчка»
«Вовк і кіт» (латинська народна казка). «Що ти знаєш і що вмієш?»
Охорона рослин
Леся Українка «Вишеньки», «На зеленому горбочку». Олександр Олесь «Серед крас...
Д. Чередниченко «Рідні краєвиди». Л. Глібов «Зимня пісенька». «Сію, сію, посі...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]