Твори про тварин. Джек Лондон «Рудий вовк»

Урок 31

Тема. Твори про тварин. Джек Лондон «Рудий вовк»

Мета: ознайомити учнів із цікавою життєвою пригодою, описаною у творі Джека Лондона, висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї; удосконалювати навички літературного аналізу твору; виховувати бережливе ставлення до природи.

Обладнання: мапа світу; портрет Д. Лондона; малюнок вовка; картки для словникової роботи; книги «Поклик предків», «Біле ікло»; підручник; робочий зошит.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності учнів

— Якій назві розділу підпорядковані твори, які ми вивчаємо останнім часом? («Твори про тварин») Давайте пригадаємо, про які цікаві пригоди тварин ми дізналися із вивчених творів. Я починаю читати уривки, а ви називаєте, з яких вони творів.

  • «Судно було ще надто далеко, щоб від нього тікати, а китиха дивилась на нього з таким напруженням, що забула навіть дихати». («Дитя океану»)

  • «— Лізь сюди, Тедді!

Із цими словами дівчинка посадила його собі на колінця. Ведмежатко, скавулячи, лягло». («Дівчинка і ведмежатко»)

  • «І в дощ, і в ясну годину Лессі завжди була біля воріт школи...» («Лессі повертається додому»)

— Автори цих творів описують красиві стосунки людини і тварин, показують нам один із шляхів, зробити своє життя сповненим радості й добра.

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Ще одну історію із життя «братів наших менших» розповів відомий американський письменник Джек Лондон (справжнє ім’я Джон Гриффіт Чайні).

— На сьогоднішньому уроці ми прочитаємо оповідання, у якому йдеться не тільки про вірність собаки своєму господарю, але й про благородні, чесні стосунки між персонажами.

 1 Робота над загадками

• Ходить хмуро між дубами,

Хижо клацає зубами

Весь, як є, — жорстока лють,

Очі так її і ллють.

Зачаївся весь, примовк,

Грізний звір цей, звісно,... (вовк).

• Вдень мовчить,

Вночі гарчить,

Хто до господаря йде,

Знати дає... (собака).

• По полю та лісу гасає,

Овечок хапає та всіх лякає. (Вовк)

 2 Гра «Лабіринт»

— Пройдіть лабіринт і прочитайте назву оповідання, з яким ми сьогодні ознайомимось.

  Р) їв

й)ІК

(Рудий Вовк)

IV. Опрацювання оповідання Д. Лондона «Рудий Вовк»

 1 Словникова робота

Калошітопазиошкіреними

розквітлимигукнуликопіткою

обморозилисьпуп’янкидоволікся

клондайкпорослогозлостивим

імпульсивнаприблукаввмілостивими

лащивсяучвал

Читання стовпчиків слів «луною» за вчителем, а потім — «буксиром» у парах.

— Прочитайте спочатку усі іменники, а тоді — прикметники і дієслова.

Пояснення значення слів

Топаз — мінерал, прозорі, жовті кристали якого використовують як коштовне каміння.

Клондайк — золотопромисловий район на Північному Заході Канади.

Учвал (вчвал) — галопом, великими стрибками.

 2 Первинне читання тексту (мовчки)

— Чому Медж та Уолт назвали собаку, що приблудився до них, Вовком?

Опишіть його зовнішність.

— Подружжя Ірвін дуже довго домагалося прихильності пса. Як ви вважаєте, чому?

— Розкажіть, як пес ставився до чужих людей.

— Якими зображено в оповіданні Уолта і Медж Ірвінів? Охарактеризуйте їх.

 3 Повторне читання тексту вголос «ланцюжком»

— Поміркуйте, на які частини можна поділити текст.

 4 Аналіз змісту з елементами вибіркового читання. Робота за малюнком підручника

— Знайти і прочитати, як про це сказано в оповіданні.

— Як Вовк зустрів незнайомця? Що здивувало господарів собаки?

— Перекажіть розповідь Скіфа Міллера про Клондайк. Чому Вовк саме там почуватиметься щасливим?

— Розкажіть про минуле життя собаки.

— Чому, на вашу думку, Скіф Міллер не погодився продати Рудого, а пристав на умову подружжя: дати змогу собаці самостійно обрати хазяїна?

— Які почуття охопили собаку, коли він змушений був робити вибір? Чи правильним було його рішення? Поясніть вибір Вовка.

 5 Поділ оповідання на частини

— Знайдіть в оповіданні зачин, основну частину, кінцівку.

— На скільки самостійних частин можна поділити текст?

Орієнтовний план

1) Непроханий прибулець.

2) Зникнення Вовка.

3) Пояснення Вовка. Життя у котеджі.

4) Домашня прихильність пса.

5) Зустріч Вовка з хазяїном.

6) Вибір Рудого.

— Які частини плану відповідають зачину і кінцівці?

— Якій частині відповідає ілюстрація?

 6 Словесне малювання (робота в групах)

Кожна група придумує малюнок до одного з епізодів твору. Представники груп розповідають, що зобразили б на малюнках, дають їм назви і розписують на дошці.

 7 Розвиток зв'язного мовлення

— Пофантазуйте, як можна продовжити цю історію.

— Чи доводилося вам віддавати своїх улюбленців іншим людям? Згадайте поведінку тварин у цю хвилину і ваші почуття.

V.  Підсумок уроку

— Який твір читали? Чому у нього така назва?

— Який це твір за жанром: оповідання, казка чи науково-популярний твір? Доведіть свою думку.

— Чого навчає нас автор своїм оповіданням?

— Яка провідна думка твору?

— Описуючи незвичайну дружбу людини і звіра, автор ніби закликає: шануйте, оберігайте природу, товаришуйте з братами нашими меншими — це тільки покращить наше життя.

Категорія: Зарубіжна література | Додав: SYLER (08.05.2014)
Переглядів: 3856 | Рейтинг: 1.0/1
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі)
А. Костецький «Батьківщина», М. Чернявський «Рідний край», В. Сухомлинський «...
Ліплення з пластиліну звірят
Таблиці додавання й віднімання чисел 4 і 5. Нумерація чисел у межах 20. Задач...
Панно для класної кімнати
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]