Як змінюється життя комах і риб восени?
Тема. Як змінюється життя комах і риб восени?
Мета: озброїти учнів знаннями і практичними уміннями щодо осінніх змін в житті комах і риб; показати взаємозв’язки у системі “нежива природа-жива природа”;
продовжити формування вмінь аналізувати, порівнювати і виділяти істотні ознаки тварин, розвивати творчі здібності учнів, слухову пам'ять, увагу, логічне та асоціативне мислення, самостійність, пошуково-пізнавальну активність, уміння знаходити і виправляти фактичні помилки;
виховувати в учнів любов до природи, оточуючого середовища; формувати екологічне мислення; почуття товариства, чесності та поваги до однокласників, дисциплінованість та відповідальність, старанність, наполегливість; сприяти згуртованості учнів, вихованню емоцій задоволення від розумової праці.
Тип уроку: урок вивчення та первинного закріплення знань (комбінований).
Обладнання: робочий зошит, телевізор, презентація; наглядні моделі (риба, павук, соти).
Методи та методичні прийоми: словесні (розповідь), наочні (ілюстрації, наглядні моделі), практичні (вправи).
Форми організації пізнавальної діяльності учнів: фронтальна, індивідуально – відокремлена.
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання.
Налаштування учнів на доброзичливий морально – емоційний клімат.
- Девізом нашого уроку є ….
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитись, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати!
- Як ви розумієте ці слова?
ІІ. Перевірка домашнього завдання
- З яким настроєм ви прокинулись сьогодні? Чи відповідає стан природи вашому настрою? Давайте визначимо його.
Бюро погоди: стан неба, опади, хмарність, температура повітря, вітер.
- В порівнянні з літом, які зміни відбулися в неживій природі? Як впливають вони на живу природу?
- Подивіться на карту нашої місцевості. Які природні умови є в нашому місті?
- Хто з вас ходив на вихідні до лісу? Чим багатий ліс восени? А чи всі гриби ви збирали?
- То яку пам’ятку для грибників-початківців ви склали вдома?
- А давайте перевіримо наші знання на практиці, з’єднавши назву гриба з його значенням для людини (картка №1):
.
Отруйні Їстівні
мухомор білий гриб опеньок несправжній
лисичка маслюк бліда поганка
сироїжка опеньок
Самоперевірка, обговорення.
ІІІ. Підготовка учнів до засвоєння нових знань
- Пригадаймо, коли ви ходили в ліс, то яких комах зустріли? (ніяких). А чому?
- Крім лісу, яке природнє середовище є в нашому місті?
- Хто мешкає у водоймі? Як ви вважаєте, готуються риби до зими?
- Отже, у нас є можливість дізнатися як змінюється життя комах і риб восени.
IV. Вивчення нового матеріалу
- 1.Асоціативний кущ
- - Яких комах ви бачили влітку?
муха мурахи
комар колорадський жук
Комахи
тарган коник
сонечко метелик бджола
2. Робота за підручником (с. 56)
- Закріпимо наші знання роботою з підручником.
Прочитайте самостійно статтю від Сонечка Семикрапочки про зміни в житті комах восени і знайдіть відповідь на питання, куди ж ховаються комахи?
- Куди ж вони діваються?
3.Розповідь вчителя
- Звертаю вашу увагу на комах, про яких не написано в підручнику.
1 слайд. Метелик білан капустяний гине, але його гусінь перетворюється у лялечку і зимує, приклеївшись до дерева.
2 слайд. Кропив’янка і лимонниця, згорнувши крила, ховається в дупла, під кору дерев і сидять там до весни.
3 слайд. Мурахи восени ховаються в глибоких підземних норах мурашника, ретельно закривши усі входи, збиваються у великий клубок і нерухомо перезимовують.
4 слайд. Жук-сонечко восени шукає затишне місце для зимівлі: під корою старих пеньків, під опалим листям.
5 слайд. Оси та джмелі, коли настають холоди, ховаються в соти закупоривши їх.
6 слайд. Мухи й комарі ховаються в затишні місця на горищі, у віконні рами, у підвали, погреби.
7 слайд. Колорадський жук закопується в ґрунт і перезимовує там.
8 слайд. Хрущі гинуть, а ось їхні личинки, які вилупилися з яєць, зимують у ґрунті.
- Який висновок можна зробити про зміни у житті комах…
4. Фізкультхвилинка
- Здрастуй, матінко-природо!
- Вклоняємось твоїй вроді,
- Руки простягаємо до ясного сонця,
- Промінчик сховаємо у своїй долонці.
- Змахнемо руками, як ніжні метелики,
- Голівками покиваєм, як пухнаті джмелики.
- Покрутимось туди-сюди,
- Як ті бджілки-непосиди.
- Поскачемо насамкінець,
- Як той коник-стрибунець.
- А тепер – мерщій за парти,
- Поміркуймо, як мурашки.
- Давайте поміркуємо, якщо зникнуть комахи, які живуть біля водойм та в воді, чи зміниться життя риб у річці?
5. Асоціативний кущ «Яких річкових риб ви знаєте?»

щука карась сом

короп Риби лящ

окунь краснопірка судак

6.Робота з таблицею.
- Які риби плавають в верхньому шарі водної площини? В середині? Біля дна водойм?
- На таблиці відсутній товариш Карасика Золотенка — Судак. І тому він завітав до нас на урок, щоб спостерігати за вашою самостійною роботою.
Звернімось до підручника.
7. Робота за підручником (с. 57, самостійно читають)
— Що розповідає Карасик Золотенко про осінні зміни у житті риб?
— Від чого залежить спосіб життя риб?
— Які риби не втрачають активності та бойового духу восени?
— Які риби залягають спати в глибокі зимувальні ями на дні водойм, зарившись у мул?
V. Первинна перевірка засвоєння знань
Робота з зошитом (с. 16)
- Перейдемо до роботи у зошиті, застосувавши всі раніше набуті знання.
(1 – Б, 2 – дельфін)
VI. Первинне закріплення знань
Гра «Знайди зайве»
- Чому павук зайвий?(дістаю павука).
VІІ. Контроль та самоперевірка знань. Мотивація
1. 1.«Хмаринка слів» (варіанти) - (картка №2)
2. - Діти, на уроці ми дізналися багато нового про зміни в житті комах та риб восени. А чи потрібні нам ці знання? Отже, навіть зараз ви можете застосувати їх у дорослій грі “Перший мільйон”.
3. 2.Гра “Мільйон”
VIII. Підведення підсумків, рефлексія
1. Мікрофон
- Що, почуте на уроці, вразило тебе найбільше?
- Я дізнався…
- Я впевнений…
- Мене зацікавило…
- Мені сподобалося…
- Я дякую за співпрацю…
2.Цінування учнів.
- Бережіть красу природи, бо тільки краса зможе врятувати світ!
- Як ви сьогодні зрозуміли, навіть найменша комашка дуже потрібна на землі. Бо, якщо не буде комашок, щезнуть пташки, риби та тварини, які ними живляться. А згодом і людство.
Ми повинні берегти природу, любити її, вивчати і спостерігати. І тоді вона розкриє перед нами свої таємниці.
Це потрібно насамперед нам, щоб не блукали ми у цьому світі, а жили щасливо і радісно, несли в собі чарівність веселочки, чистоту джерельної води, тепло сонячного проміння.
IX. Інформація про домашнє завдання
- Урок у нас незвичайний, тому і домашнє завдання не просте:
для розуму: ст. 57 (скласти розповідь)
для душі: знайти народні прикмети про комах та риб (усно)
для рук: намалювати «Шалену бджілку»
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: cnchekamova (14.09.2017)
Переглядів: 3290 | Рейтинг: 0.0/0
Тварини
Запитання до природи. За що нам удячні хатні улюбленці (рослини, тварини)?
Самообслуговування. Призначення одягу та взуття
Робота з природним матеріалом. Складання орнаменту у смужці
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]