Зима. Рослини взимку. Охорона здоров'я зимової пори

УРОК 13

Тема. Зима. Рослини взимку. Охорона здоров'я зимової пори

Мета: виявлення змін, що сталися взимку в неживій природі, в житті рослин, у праці людей; з'ясувати причини, що зумовлюють ці зміни; розширити уявлення про листяні та хвойні рослини; вчити спостерігати, порівнювати, робити висновки; розкрити значення загартування для зміцнення організму; проведення спостереження за розпусканням бруньок на гілочці вишні.

Обладнання: гілочки дерев або кущів; малюнки (іній на деревах, сніжинки, бурульки, річка під льодом, зимовий ліс); сніжинки-загадки на ниточках; сніжинки різної форми; таблиця «Вода — пара — кристалики — сніжинки»; казка « Сніжинка-краплинка» (запис).

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

 «Осінь. Рослини восени. Як тварини готуються до зими».

Три учні працюють біля стенду «Календар погоди і природи», підбиваючи підсумки спостережень восени: кожен за місяць, а потім всі троє узагальнюють:

1. Яка осінь? (холодна, тепла чи помірна)

2. Як часто йшли дощі? (дощова, суха, помірна)

3. Який стан неба переважав? (сонячна, хмарна, похмура)

— Яка зараз пора року? Як називаються зимові місяці? Чому вони мають такі назви?

III. Повідомлення теми та мети уроку

— Сьогодні у нас незвичайний урок. Ми здійснимо подорож. А куди ми помандруємо, вам підкаже загадка:

Чудо-сани прилетіли, скакуни в тих санях білі.

В санях тих сидить цариця — білокоса, білолиця.

Рукавом махає, сріблом все вкриває. (Зима)

Помандруємо до Зими під пісню вітру.

(Діти, імітуючи вітер,рухаються по колу, а потім сідають на місця.)

IV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

1. Розповідь з елементами бесіди.

2. Прослуховування казки.

Сніжинка-краплинка

У високому холодному небі народилася білесенька

Сніжинка. Вона довго кружляла у веселому танку і нарешті опустилася на землю. Там лежало ще багато сніжинок, схожих на неї.

— Що ви тут робите? — спитала їх Сніжинка.

— Ми прикриваємо землю від тріскучого морозу.

Сніжинка разом з подружками почала обігрівати матінку-землю.

Та ось пригріло ясне Сонечко. Потемніла Сніжинка, а згодом перетворилася на краплинку води, яка влилася в бурхливий струмок і потекла до річки. А Сонечко припікало все дужче і дужче.

І ось Краплинка вистрибнула із річки, перетворилася у невидиму пару і стала підніматися все вище і вище. їй було весело. Вона з захопленням розглядала з висоти голубу річку, зелені луги, темні ліси, безмежні поля.

Нарешті Краплинка потрапила в Країну Хмар. Там вона зустрілася зі своїми сестричками.

Гонив вітер хмари по синьому небу і одного разу вони випали на землю рясним дощем. Краплинка з цікавістю стала оглядати все навколо.

— Дякую тобі, люба,— почула Краплинка лагідний голос. — Взимку ти мене зігріла, а сьогодні напоїла досхочу. Бо я без тебе вся потріскалася.

Впізнала Краплинка матусю-земельку, ніжно пригорнулася до неї і поцілувала.

(Під час звучання казки вчитель найголовніші епізоди малює на дошці кольоровою крейдою.)

— Звідки ж береться сніг? Як утворюється сніжинка? Навіщо землі сніг?

(Пояснює за таблицею перетворення краплинки води на сніжинку.)

— Якої форми сніжинки?

(Одні схожі на зірочки, інші — на їжачків, гілочки. Двох однакових не знайдеш, але всі вони — шестипроменеві.)

3. Бесіда.

— Далі перенесемося на берег ріки. Спить вона під кришталевим склом. Зима — майстер на різні витвори. Крім сніжинок, Зима створює ще...

Як на свято, вбрався дах

В снігову сорочку,

А чи знайдете на ній

Крижану торочку?

(Бурулька.)

— Які бувають бурульки? Як вони утворюються?

Чи можна їх їсти?

— А зараз перенесемося в зимовий ліс. Вночі був туман, а вранці вдарив мороз. У що вбралися гілочки?

Загадка:

На гілках, що від морозу тремтять,

Снігові дрібненькі білі гілочки висять

(Іній.)

— Чому іній вважають справжньою окрасою зими?

— Де можна побачити візерунки зими? Хто їх малює? Загадка:

Хто малюнок на вікні

Уночі зробив мені?

(Мороз.)

4. Фізкультхви линка.

5. Загадка.

— Продовжимо мандрівку. А хто буде нашим провідником, ви дізнаєтесь, відгадавши загадку:

Хто це? Що це? — всі кричать

— Білі мухи он летять! (Сніжинки.)

Вони хочуть нам показати найкрасивіше місце країни Зима. Це ліс.

(Малюнок «Зимовий ліс».)

6. Бесіда.

1) Чи такий ліс, як був улітку, восени?

2) Які зміни ви помітили?

3) Які дерева сплять?

4) А які з них не захотіли засинати?

5) Чому їх називають хвойними?

6) Невже справді хвойні дерева ніколи не скидають листочки-хвоїнки?

7. Розповіді про дерева.

1. Ялинка росте дуже повільно (10-15 років).

З деревини ялини роблять музичні інструменти.

2. У сосни дуже глибокий корінь. В сосновому лісі краще ростуть трав'янисті рослини, бо в ньому світліше. В цих лісах будують санаторії для лікування легенів. Живицю сосни використовують для виробництва лаків, фарб, парфумів.

3. — А чи відмирають листяні дерева? (Ні, вони перебувають в стані спокою.)

8. Дослідження.

— Аби переконатися, що листяні рослини живі, проведемо невелике дослідження. На місці опалого листя залишаються бруньки. Розгляньте гілочку, знайдіть бруньку, відокремте, розгляньте її.

1) Що покриває бруньку?

2) Що ви бачите під лусочками?

3) Яке значення мають лусочки?

Поставимо три гілочки вишні у вазу з водою і будемо за ними спостерігати.

9. Гра «З яких рослин ці гілочки?»

— Покажіть гілочку ялини, сосни, верби, калини, берези. Поясніть, які ознаки допомогли вам здогадатися.

10. Фізкультхвилинка.

V. Осмислення і узагальнення знань

1. Бесіда.

Ось і закінчилася наша мандрівка до царства

Зими.

— Де ми побували?

— Що побачили?

— Як зберегти здоров'я взимку? Що допоможе загартувати здоров'я?

— Що нового ви дізналися про життя рослин взимку?

— Розкажіть про зимові розваги дітей. (Малюнок.)

— Які обличчя у дітей? Чому?

— Як одягнені діти. Чому?

— Чому треба бути уважним на льоду?

2. Кросворд «Зима».

1. Сніг на полях, лід на річках,

Хуга гуляє, коли це буває? (Взимку.)

2. Хто це? Що це? — всі кричать —

Білі мухи он летять! (Сніжинки.)

3. Без сокири та крюків ставить міст через річки. (Мороз.)

4. В небі хмара пролітала, білий пух порозсипала. (Віхола.)

VI. Домашнє завдання

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 5004 | Рейтинг: 0.0/0
Робота з природним матеріалом. Сувеніри із насіння ясена, клена
Істинні та хибні висловлення
Значення природи для життя людини
Чим ми чуємо
Сюжетна аплікація. Створення композицій до казок
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]