Два уроки поспіль. У царстві рослин

УРОК 8

Тема. Два уроки поспіль. У царстві рослин

Мета: ознайомити дітей з розмаїттям рослин; формувати поняття «дерева», «кущі», «трав'янистірослини», «органирослин»; ознайомити з функціональним призначенням органів рослин; розвивати спостережливість, вміння перевіряти народні прикмети; виховувати бережне ставлення до природи.

Обладнання: схематичний малюнок «Органи рослини»; малюнки різних рослин: дерево, кущ, трава, на яких є не тільки листя, а і квіти, плоди, насіння; малюнки рослин у різні пори року; виставка малюнків на тему «Я вранці Сонце радо зустрічаю»; листочки різних рослин і різного забарвлення, гілочки сосни.

I УРОК

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Підсумок фенологічних спостережень.

— Яка зараз пора року? Який місяць? Який стан неба? Тепло сьогодні чи холодно? Чи були опади? Чи є вітер?

Діти II групи розповідають, яка погода переважала протягом тижня; прогностик, що цікавого він помітив у природі.

2. Перевірка домашнього завдання.

III. Ознайомлення з темою та метою уроку

— Сьогоднішня тема цікава і знати її необхідно кожному. Про що ми будемо говорити, читати, що будемо вшановувати підкаже вам оформлення дошки і зміст віршів, які прочитають 3 учні. Отже, тема «У царстві рослин». Для чого Бог створив рослини? Так, для людей, для тварин, для краси. І тому треба добре знати все про ці незвичайні, загадкові, прекрасні частинки живої природи.

IV. Сприймання та усвідомлення нового матеріалу

— Діти, будьмо дослідниками. Зверніть увагу на малюнки: які рослини трапляються у природі? Назвіть, які ви знаєте. Придивіться, що є спільного у всіх рослин (записати на дошці): корінь, листок, стебла, квітка, плід, насіння — це органи рослини.

А може, у якихось рослин чогось немає? (У хвойних немає квіток і плоди у вигляді шишок.)

— Чим відрізняються рослини на малюнках? (Стеблом.) Отже, в природі всі рослини об'єднуються в 3 групи: дерева, кущі, трави.

— Що характерне для дерев, кущів, трав'янистих рослин? Які стебла?

1. Фізкультхвилинка (2рази).

2. Наукові дослідження.

Назвіть органи у рослин. Кожен орган виконує певну роботу, надзвичайно важливу для всієї рослини.

— Це кімнатна рослина — пеларгонія (калачик).

Пам'ятаєте, одного дня чомусь листочки квітки пов'яли. Чому? Тому що не полили. Але поливаємо землю. А до чого тут листочки? (Корінь бере воду і «подає» по стеблу листкам, квітам.) Чи тільки воду «подає» корінь? (Ще поживні речовини.) Чули такий вислів — «підкормити» рослину, тобто: в ґрунт добавити поживних речовин.

V. Узагальнення та систематизація знань

1. Робота в парах.

— Слухаємо відповіді на питання: Які умови необхідні рослинам для життя (малюнок підкаже).

 

II УРОК

3. Наукові дослідження.

— Яка пора року настала? В народі кажуть: «Сидить осінь на горбочку, вишиває лісові сорочку». Погляньте на малюнок і скажіть, які листочки з яких дерев зображені на ньому? (Картка С-1, № 6, № 11).

В які кольори забарвлені ці листочки? Це найпоширеніші кольори осені. А чому восени листочки змінюють колір? Зелений колір листю надає хлорофіл.

Влітку хлорофілових зерен утворюється багато, а восени тепла і світла менше, тому і хлорофілу утворюється менше. Крім хлорофілу, в листях є речовини жовті, червоні, жовтогарячі. Це дуже красиво. Помилуйтеся лісом (С-1, № 11).

Жовтень

Подивись: на видноколі мов змінились ліси.

Хто це їх у жовтий колір так барвисто прикрасив.

Ось край річки — жовті клени і берези золоті.

Ялинки лише зелені залишилися в самоті,

І пишаються дерева золотим своїм вбранням:

Це якийсь маляр, напевно, догодити хоче нам.

А маляр цей — місяць Жовтень: у ведерцях чарівних

Жовту фарбу перебовтав і розбризкує по них.

(Н. Забіла )

1. — Яку ж функцію виконують листочки? Взимку рослини сплять, не ростуть; вони живі, але не ростуть.

Чому? (холодно, мало світла, немає листочків, і рослина не росте). Отже, листочками рослина дихає, росте.

— Для чого цвітуть дерева та інші рослини?

— Де знаходиться насіння?

— Якщо насіння впало в ґрунт, то що з ним станеться?

— Чому у одних рослин квіти яскраві і запашні, а в інших — ні? (наприклад: мак, гарбуз, жито, кукурудза. Рослини приманюють бджілок, метеликів, комах для запилення, тільки тоді буде плід. А у жита, пшениці пилок розноситься вітром.

— Зверніть увагу, майже всі плоди мають крильця, за допомогою яких їх розсіває вітер.

— А ось плоди горобини, калини, бузини. Такі плоди поїдають птахи. Це насіння має тверду оболонку (показує) і, проходячи через систему травлення птаха, не втрачає свого вигляду і якості.

— Які вічнозелені рослини ви знаєте? У сосни, ялини листочки у вигляді голочок (демонструє), вони дуже вузенькі, голчасті і називаються хвоєю. Чому голки-хвоя не опадають восени? (хвоя теж восени опадає, але потроху, не вся одразу, тримається хвоя на дереві 2-5 років. Голки вузенькі, вкриті воском і тому потребують значно менше води, бо повільно випаровують її). То чому сосну і ялину ми називаємо вічнозеленими?

4. Гра «Знайди потрібну рослину».

Вчитель показує листочок, діти називають дерево.

5. Фізкультхвилинка.

6. Робота в зошитах.

Доведіть, що дуб — дерево, ліщина — кущ, кульбаба — трав'яниста рослина.

Додаткові завдання:

I. Назвіть рослини, листя і коренеплоди яких вживаються в їжу.

II. Як можна розмножувати рослини?

III. Чому рослини — частина живої природи?

IV. Що роблять рослини взимку? Чому?

V. Що спільного у всіх рослин?

V. Домашнє завдання

Доберіть одну загадку чи одне прислів'я про рослину. Намалюйте цю рослину чи знайдіть малюнок.

VI. Підсумок уроку

Додаток

Алгоритм роботи у групах

1. Роздивитись уважно малюнки.

2. Розподілити ролі у групі: хто хоче читає, хто пише.

3. Прочитати завдання. Кожен висловлює свою думку.

4. Посперечатись, довести і записати правильну відповідь.

5. Дотримуватись правил роботи в групі:

— уважно і спокійно вислуховувати один одного;

— обов'язково висловлюється кожен член групи;

— спокійно радитися, користуючись підручником, робочим зошитом;

— працювати тихо, поважаючи один одного.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (24.10.2013)
Переглядів: 2153 | Рейтинг: 0.0/0
Різання паперу. виготовлення з цупкого паперу геометричних фігур
Казка Н. Забіли «Вовк і козенята». Прислів'я
Криволінійне різання паперу. Виготовлення дидактичної гри «числове віяло»
Сюжетна композиція. Послідовність дій під час виготовлення сюжетної композиці...
Елементарне поняття про будову людської фігури, її складових частин. Практичн...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]