Які трав'янисті рослини першими зацвітають навесні?

Тема 41. Які трав'янисті рослини першими зацвітають навесні?

Мета: навчати учнів розпізнавати першоцвіти; розвивати спостережливість; виховувати бережливе ставлення і любов до природи.

Хід уроку

I. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань

1. Перевірка домашнього завдання

— Назвіть ознаки, які спостерігаються у рослин з настанням весни.

— Розкажіть про свої спостереження за рослинами навесні:

 ■ коли з’явилися перші листки на деревах і кущах;

 ■ коли зацвіли плодові дерева і кущі у вашій місцевості.

— Як змінюється настрій людей навесні? Розкажіть про свій весняний настрій.

2. Слухання вірша

 ВЕСНА, ВЕСНА! РАДІЙТЕ, ДІТКИ...

 Весна, весна! Радійте, дітки!

 Ховайте швидше саночки!

 Немов пташки, летіть іа клітки,—

 З кімнати, з хати у садки.

 А там, в садочках,— сонце, співи.

 В траві фіалки зацвіли...

 Джмелі і бджілки загули,

 І скрізь метелики щасливі.

О. Олесь

— Про які перші весняні квіти говориться у вірші? Які ви знаєте інші ран-ньоквітучі весняні квіти?

III. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, які весняні рослини занесені до Червоної книги України.

 IV. Вивчення нового матеріалу 1. Робота аа підручникам [с 104-105)

— Пригадайте! Які рослини першими зацвітають у вашому краї?

— Розгляньте фотографії на с. 104. Трав'янисті рослини, що квітують до розпускання листків на березі та черемсі, належать до ранньоквітучих.

Це підсніжники, проліска дволиста, шафрани — крокуси, зірочки маленькі, ряст.

 — Коли розпочинається пора цвітіння багаторічних трав’янистих рослин? Яка із весняних рослин відважиться зацвісти першою?

— З-під зимової «ковдри* виглядають сніжно-білі квітки. Це підсніжники. У них витончена форма і медовий ніжний аромат. Підсніжники — дуже гарні. Тому дедалі менше стає їх у наших лісах. Люди зривають їх цілими оберемками на продаж. Підсніжники занесені до Червоної книги України. Вони знаходяться під державною охороною.

А що це? У весняному лісі два неба: одне під ногами, а друге — над головою! Це розквітла тендітна синьо-блакитна проліска дволиста.

Клас

 У березні з’являються з-під снігу фіолетові і жовті квіти шафрану — крокусу. Крокуси теж занесено до Червоної книги України. У лісах зазеленіли листочки, а між ними виблискують золотаві квіточки зірочок маленьких. Важко уявити весняний ліс без буяння пурпурового, рожевого, бузкового, білого рясту.

 Продовжують квітковий весняний бал пізньоквітучі рослини.

 Трав’янисті рослини, що зацвіли після розпускання листків на березі та черемсі належать до пізньоквітучих рослин.

 Це анемона дібровна, сон, фіалка запашна, конвалія травнева, горицвіт весняний, півонія тонколиста, дикорослі тюльпани.

 Суцільним білосніжним мереживом квіток анемони дібровної вкриваються ліси. Анемона — провісниця вітрів — так перекладається її назва. Зацвітають лілові пухнасті дзвіночки еону. Сон-траву внесли до Червоної книги України. Буяють у цю пору пшінка весняна, першоцвіт, фіалка запашна, медунка. Згодом настає час для цвітіння конвалії травневої. У степах з’являються сліпучо-жовті квітки горицвіту весняного та пурпурові великі квітки півонії тонколистої та дикорослі тюльпани. Горицвіт, півонія та тюльпани занесені до Червоної книги України.

 — Розгляньте фотографії. Які з цих рослин зростають у вашому краї?

 Гра «Хто більше?»

 — Хто знає більше назв весняних рослин? Хто пригадає більше загадок та віршів про рослини?

 Фотозагадка

 — Упізнайте весняну рослину. (Півонія, сон, підсніжник)

 — Милуйтеся весняними рослинами, але не зривайте їх для букетів!

 2. Фіакультхиилинка

 V.Узагальнення й систематизація знань

 1. Проект «Не зривай першоцвітів»

 — У сірому після зими лісі першоцвіти милують око своєю красою. Люди часто їх зривають, складаючи великі букети. Вони виривають рослини з корінням. Зірвані рослини вже не дадуть плодів і насіння. Першоцвітів стає дедалі менше, особливо у лісах біля великих міст. Не можна допустити знищення цих чудових квітів!

 Підготуйте інформацію про першоцвіти. Які першоцвіти зростають у вашій місцевості? Коли вони зацвітають? Що ви можете запропонувати для збереження цих рослин?

 Для допитливих

 Чому рослину мати-й-мачуха так дивно назвали? А ось чому: нижня частина її листка біла, вкрита ніжними пухнастими волосинками. На дотик вона здається м’якою й теплою, це мати. Верхня частина листка рослини — жорстка й холодна, це мачуха. От і назвали рослинку: мати-й-мачуха.

 Чому кропива жалиться? Листки і стебла кропиви вкриті великою кількістю жалких волосків. Вони містять їдку рідину. Коли ми торкаємося листка, волосок проколює шкіру. Верхня частина волоска відламується, і в ранку потрапляє їдка рідина. Вона й завдає неприємних опіків.

 Підсумок. Перші ознаки весни у живій природі — весняний рух соків, цвітіння дерев і кущів, поява перших квітів — підсніжників, пролісків, мати-й-мачухи.

 2. Інсценізація

 — Квіти дарують нам насолоду, а також позитивні почуття. Які? (Радості, спокою, краси, загадковості, гарного настрою, любові, життя, ніжності, цікавості, свіжості, тепла)

 — Але квіти теж хочуть сказати нам про свої почуття.

 Учні виступають у ролі квітів.

 Підсніжники. Ми з’являємося найпершими, коли ще лежить сніг.

 Нас уважають сміливими і сильними. Але тільки-но ми зацвітаємо, нас зривають. Нам сумно. Через те ми потрапили до Червоної книги України. Але від цього нас не стало більше. Ось чому ми не радіємо!

 Надія лише на тебе, друже!

 Проліски

 Іще сніг не зійшов із землі,

 А ми вже визираємо,

 Весняне сонечко вітаємо,

 Синім цвітом зацвітаємо.

 Якщо рідну природу ти знаєш,

 То одразу нас ти впізнаєш.

 — Ми — проліски. Нас теж стає все менше і менше.

 Нам сумно. Надія лише на тебе, друже!

 Сон-тра в а

 Ллється зранку навкруги Знов мелодія весни —

 То у лісі жива Гарна квітка сон-трава.

 — Через красу та лікувальні властивості нас нещадно винищують. А як хочеться, щоб збереглися назавжди наші чудові фіолетово-лілові килимиї

 Надія лише на тебе, друже!

 Ряст

 Вітерець зиму розтряс.

 І в лісочку на горбочку Виріс ряст, синій ряст.

 — Я дуже ніжний, швидко в’яну, тому не рвіть мене! А крім того мої квіти дуже люблять бджоли, та і людям я приношу користь: з моїх бульб виготовляють цінні ліки.

 Надія лише на тебе, друже!

 Конвалія

 Ми квіточки ніжні,

 Тендітні, білосніжні.

 Послухай, як срібно Дзвенить наш голосок:

 «Не треба, не треба Зривати квіток!»

 — Надія лише на тебе, друже!

 VI. Підбиття підсумків. Рефлексія

 — Які квіти приносять весну?

 — Чому їх називають першоцвітами?

 — Які квіти розквітають у кінці весни, в травні? {Конвалії, кульбаби, фіалки.)

 — Багато хто збирає навесні букети весняних рослин. Чи добре це? (Ні)

 — Чому не слід рвати квіти?

 — Які квіти занесені до Червоної книги?

 VII. Домашнє завдання

 с.104-105.

 — Створіть плакат на захист перших весняних квітів.

 ДОДАТОК ДО ЗУСТРІЧІ 46

Інсценізація «Білченя, їжаченя, Зайченя»

— Послухайте, що вам розкажуть про своє народження Білченя, їжаченя, Зайченя.

Діти в масках-шапочках розігрують сценку.

Білченя. Ой, їжачку, який ти колючий!

їжаченя. Так, шубка у мене колюча. Але, маючи таку шубку, нікого не боюся. З’явиться небезпека — згорнуся в клубок — спробуй торкнися мене, відразу отримаєш тисячу уколів.

Білченя. А народився ти теж з голками7

їжаченя. їжаки народжуються без голок і сліпі. На рожевому тілі у нас тільки безліч горбків. Голки на їхньому місці з’являються через декілька годин. Спочатку вони м’які і світлі: але поступово тверднуть і темніють. Голки мої ростуть дуже швидко.

Білченя. Ая теж народився голим і сліпим. Але в нашому дуплі мені не було холодно, тому що моя дбайлива мама зігрівала мене й укутувала м’якою підстилкою.

Зайченя. Ая свою маму не пам ’ятаю! І домівки у мене немає!

Білченя. Як це? Чому?

Зайченя. Я народився прямо на землі відразу зрячим, вкритим шерстю. Мама мене погодувала молоком, залишила під кущем і втекла.

їжаченя. І тобі не хотілося їсти?

Зайченя. Ні, молоко у мами поживне і жирне, тому 3-4 дні я неголодний.

Білченя. А як же наступні дні7

Зайченя. А я, коли захочеться їсти, починаю пересуватися, залишаючи пахучий слід від лапок. По цьому сліду мене знаходить будь-яка зайчиха і годує молоком. І знову вистачає на 3-4 дні. А коли я підросту, я починаю живитися травою.

Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: SYLER (06.01.2014)
Переглядів: 14991 | Рейтинг: 0.0/0
Рослини, їх будова. Практична робота. Вивчення будови рослин
Об’ємні вироби з природного матеріалу. Виготовлення із природних форм фігурок...
Згинання та складання паперу. Виготовлення іграшки складанням. Декоративна кв...
Після уроків. Висловлення істинні і хибні
Для чого ми вивчаємо природознавство
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]