Графіка. Лінія та штрих, як засоби виразності в графіці. Малюємо простенькі личка: «весела дівчинка», «занепокоєний чоловік», «злий чолов’яг
Тема. Графіка. Лінія та штрих, як засоби виразності в графіці. Малюємо простенькі личка: «весела дівчинка», «занепокоєний чоловік», «злий чолов’яга», «строга жіночка»
Мета: формувати поняття про графіку як лаконічну мову образотворчого мистецтва; дати поняття про види та жанри графіки; учити використовувати лінію та її виражальні можливості для створення графічних образів.
Розвивати творчу уяву, уміння милуватися творами графічного мистецтва, аналізувати їх; формувати естетичні почуття, смак; активізувати творчу ініціативу учнів.
Виховувати зацікавленість творами образотворчого мистецтва, охайність під час роботи.
Тип уроку: формування та застосування вмінь та навичок.
Методи та прийоми: інструктаж, самостійна творча робота.
Обладнання: демонстраційний матеріал, графічні матеріали.

Хід уроку
І. Вступна частина.
- Пригадайте, який вид мистецтва ми називаємо графікою? Якими виражальними засобами володіє графіка?
- Які ви знаєте графічні матеріали? Якими графічними матеріалами вже працювали?
- Сьогодні на занятті ми навчимося втілювати свою творчу ідею за допомогою найпростіших графічних прийомів. За допомогою ліній та штрихів, будемо передавати настрій та характер при зображенні обличчя людини.
ІІ. Основна частина.
1. Актуалізація опорних знань.
Графіка - це вид мистецтва, назва якого походить від грецького слова, що в перекладі означає "пишу, дряпаю, малюю". Графіку можна вважати основою всіх образотворчих мистецтв. Адже основним засобом створення художнього образу у графіці виступає найпростіший для людини спосіб відтворення побаченого - лінія, штрих, які творять контур предмету або фігури.
Малюнок - це найдавніший вид графіки, з нього і починається зародження образотворчого мистецтва. Найтрадиційнішим різновидом графіки й досі залишається малюнок. Витоки малюнку можна знайти у наскельному живописі неоліту, у античному вазописі, середньовічній мініатюрі. Основою для малюнку слугували вологий пісок, пласке каміння, волога глина. З часом малюнки перенесли на керамічні вироби і тканини. В Давній Греції головними виразними якостями графіки були лінії і силуети (античний чорнофігурний вазопис, червонофігурний вазопис ). З епохи Відродження малюнок набуває самостійного значення у формі ескізів, альбомних замальовок, етюдів, які виконуються із застосуванням багатьох засобів: олівця, вугілля, крейди, сангіни, пера, пензликів і різних сортів чорнил, туші, акварелі.
Ускладнення графіки йшло разом з винаходом нових фарб - акварелі, гуаші, пастелі, темпери. Хоча в використанні цих фарб певну роль відіграє колорит, а також можливість використання багатьох фарб, що не притаманно первісній графіці.
З часом ускладнилися засоби друкованої графіки - офорт, літографія, ліногравюра тощо. Інший різновид графіки - гравюра або естамп (станкова графіка). Це вид графіки, в якому зображення є друкованим відбитком рельєфного малюнку, який виконується художником на тому чи іншому матеріалі.
2. Сприймання та аналіз естетичних явищ в житті та мистецтві.
- Напевно, кожному з вас траплялося розмальовувати зошит, блокнот або ж чистий аркуш паперу квадратиками, рисочками або іншими фігурками, які мимовільно малює рука, коли бесіда або телефонна розмова навіює нудьгу. Англійська художниця Андреа Джозеф теж захоплюється таким малюванням, от тільки робить це професійно, піднявши свої малюнки в ранг особливого мистецтва.
Критики – гумористи називають жанр, в якому працює Андреа, «хламографією». І справді, дівчина малює що завгодно, де завгодно і вбудь якому порядку, щедро супроводжуючи свої малюнки написами, або ж навпаки, доповнюючи картинками малюнок, який складається із символів та фраз. Жмені ґудзиків, старі кеди, розкиданий по столу канцелярський дріб’язок, непотрібні аудіо касети, старі ключі, клапті паперу і обривки шнурків – ці предмети для Андреа Джозеф не просто купа сміття, що проситься в урну, - всі вони для неї є «натурниками» і рано чи пізно з’являються на папері, будь то учнівський зошит, шпалери, альбомний аркуш, чи шматок обгортки. Можна подумати, що на таку «творчість» здатен будь – який школяр. Але варто трохи пильніше подивитись на малюнки художниці, і зразу помітна різниця між професійною «хламографією» і любительськими замальовками на останніх сторінках конспектів, зроблених під час нудних лекцій та нецікавих уроків.
- Давайте ж і ми розглянемо роботи Андреа.
- Як ви вважаєте, чи втілювала художниця у своїх малюнках якийсь художній образ?
- Чи вдається вам побачити характер художниці у її творах?
- Чи випадковим був підбір зображуваних предметів на окремих малюнках?
- Як художниці вдалося об’єднати їх в завершену композицію?
- Придумайте свої назви до робіт Андреа.
3. Показ прийомів виконання.
- Навіть із простого кружечка може вийти людське обличчя, але в процесі малювання дуже цікаво його змінювати. Давайте поексперементуємо і намалюємо різні носики, очі, ротики й волосся, щоб зобразити типи обличчя залежно від характеру людини.
Весела дівчинка.
1. Намалюйте коло – це голова. Додайте дужечки – очі й носик. Рот намалюйте у вигляді півкола.
2. Намалюйте поперечну лінію уздовж рота. Проведіть вертикальні лінії, щоб намалювати зуби. Намалюйте вушка, заокруглюючи їх донизу. Вушка малюйте на одному рівні з носиком.
3. Намалюйте лінії, щоб зобразити хвостики. Із кількох ліній зобразіть чубчик. На носику розкидайте крапочки – ластовиння.
1. 2. 3.
Занепокоєний чоловік
1. Намалюйте довгасте обличчя. Очі намалюйте у вигляді кружечків із крапочками всередині. Потім зобразіть дуже довгий ніс.
2. Намалюйте овальний рот. Потім лініями з’єднайте очі – кружечки, щоб вийшли окуляри.
3. Намалюйте вуха. Додайте дві маленькі лінії – брови. Волосся зобразіть у вигляді довгих ліній.
1. 2. 3.
Злий чолов’яга
1. Намалюйте вигнуте півколо із пласким дном. Проведіть лінію брів і намалюйте квадратний ніс.
2. Намалюйте завитки від носа до брів. Усередині очей поставте по крапочці. Вуха малюйте на одному рівні з очима. Намалюйте маленькі штришки всередині вух.
3. Проведіть лінію над бровами. Намалюйте півколо кінцями донизу на місці рота. Під ним – ще одне, трохи менше за розміром. Додай крапочок для ефекту «неголеності» і рисочки, щоб зобразити волосся.
1. 2. 3.
Строга жіночка
1. Намалюйте овальне обличчя. Очі теж намалюйте овальними, перекресливши їх лініями. Намалюйте зіниці, повернені в один бік.
2. Намалюйте носик, літеру «м» для верхньої губи, підведіть її лінією. Нижню губу малюйте у вигляді півкола.
3. Щоб зобразити волосся, намалюйте завиток від вершечка голови донизу обличчя – з обох боків.
1. 2. 3.
- А тепер спробуємо втілити набуті навички у малювання композиції «На зупинці». Ваше завдання: намалювати натовп з різних людей. Різних за віком, характером, настроєм. Щоб намалювати такий натовп, спочатку треба зобразити людей, що стоять попереду, а потім тих, хто на задньому плані. Тренуючись малювати обличчя, намагайтеся також вимальовувати фігури людей та їхній одяг.

ІІІ. Заключна частина.
• обґрунтування учнями можливості використання на практиці отриманих знань, умінь, навичок;
• загальний підсумок уроку з визначенням його позитивних та негативних моментів.
Література:
1. Вчимося малювати / Віра Наливана (пер.з англ.). — К. : Країна Мрій, 2007
2. Тематичне планування та розробки уроків. Майстер – клас.». «Ранок» 2008 р.;
3. О. В. Ночвінова, Ж. С. Марчук, Т. С. Хребто «Образотворче мистецтво. 5 клас. Тематичне планування та розробки уроків. Майстер – клас.». «Ранок» 2008 р.;
4. І. І. Сердюк, С. М. Семенихіна «Образотворче мистецтво. 6 клас. Тематичне планування та розробки уроків. Майстер – клас.». «Ранок» 2008 р.;
Категорія: Образотворче мистецтво | Додав: Immo (24.10.2016)
Переглядів: 2104 | Рейтинг: 0.0/0
«Грамотний-видющий і на все тямущий»
Як людина пізнає світ
Охайність й особиста гігієна першокласників: як пра­вильно вмиватися, купатис...
Значення природи для життя людини
Екскурсія до водойми (до лісу). Правила поведінки поблизу водойми (у лісі)
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]