Конструювання побутових виробів у техніці лозоплетіння. Виготовлення кошика

УРОК 33

Тема. Конструювання побутових виробів у техніці лозоплетіння. Виготовлення кошика

Мета: навчити учнів виготовляти вироби з лози способом плетіння; сприяти утворенню в учнів спеціальних навичок та вмінь, цілісності сприйняття; вдосконалювати координацію рухів; розвивати мислення, увагу; виховувати характер, вміння контролювати свою діяльність.

Обладнання: прутики лози, брусочки, в яких є отвори діаметром 5 мм на відстані 2 см одне від одного, стоячки висотою 10 см, клей ПВА, щіточка.

ХІД УРОКУ

I. Організація учнів класу

Дзвінко продзвенів дзвінок —

Всім пора нам на урок,

Все у нас уже на місці —

Залишилось тільки сісти.

II. Повідомлення теми і мети уроку

— Сьогодні на уроці ми будемо працювати з лозою, яку заготовили ще восени.

Адже ви знаєте, що лозу треба заготовляти з осені, коли рослини переходять у стан зимового спокою, і до весни, коли настає пробудження верболозу. Саме в цей час верболіз найкращий для плетіння, бо деревина стає міцною, еластичною, гнучкою.

— Згадайте, де росте лоза? (Понад берегом, біля річки)

— Які прутики ми брали для роботи? (Однорічні)

— Із цих лозинок, які лежать у вас на партах, ми будемо виготовляти кошики.

Діти, а хто знає, для чого потрібні кошики? (Для збирання грибів, квітів, овочів, фруктів, ягід)

— Отже, сьогодні ми будемо виготовляти маленькі кошики для квітів, а коли навчимось плести їх, спробуємо сплести великий кошик для овочів.

III. Робота над темою уроку

 1. Показ зразків виготовлених кошиків.

 2. Інструктаж.

— Для створення цього виробу у нас виготовлені спеціальні пристрої. Це дощечки розміром 150x150 мм з ДСП із пластиковим покриттям. На папері накреслюємо коло діаметром 100 мм і розмічаємо з розрахунку на необхідну кількість отворів і стоячка: 360 : 21 = 17° 14' (малюнок 1). З паперу слід перенести центри майбутніх отворів на дощечку за допомогою шила. Отвори діаметром 4 мм у дощечці просвердлюємо наскрізні, по колу і в центрі. Для того, щоб стоячки не випадали, знизу слід підклеїти по кутах цупкий картон.

Нарізаємо 21 стоячок висотою 60 мм, діаметром 4 мм і вставляємо в отвори. По центру пристрою вставляємо робочий секторний шаблон (малюнок 2).

Секторний шаблон можна використовувати в разі потреби для забезпечення вертикального положення стоячків. Із фанери виготовляємо накривку діаметром 95 мм (малюнок 2), брусок-стояк (малюнок 2) заввишки 40 мм і це все наскрізне з'єднуємо цвяхом, що виступає назовні знизу на товщину пристрою (малюнок 3).

Стоячки кошика і цвях мають вільно входити в заготовлені отвори пристрою. Розпочинаємо плетіння стінок кошика порядним плетінням в одну лозину (малюнок 5). Для виготовлення кошика нам потрібні лозинки довжиною 30—40 см діаметром 2—3 мм. У процесі плетіння кожні три ряди лозин ущільнюємо. Завершуючи плетіння стінок кошика, монтуємо заздалегідь виготовлене для нього дно — знімаємо плетіння з пристрою і перевертаємо (малюнок 3). Краї лозин ззовні обрізаємо.

Дном кошика може бути виплетене денце з лози або диск із цупкого картону діаметром 95 мм. Закріплюємо денце методом «мотузочки» в три лозини (малюнок 4).

Тепер виймаємо кошик із пристрою, перевертаємо дощечку денцем і по верхньому ряду виконуємо поясок методом «мотузочки» в три лозини (малюнок 4). Для ручки беремо лозину діаметром 5 мм завтовшки і 40 см довжиною, загострюємо з обох боків і вставляємо симетрично в стінки кошика з двох протилежних боків (малюнок 6). Щоб кошик був міцним, клей ПВА розводимо водою, цим «молочком» вимазуємо внутрішню поверхню кошика за допомогою м'якої щітки. Після цього кошик висушується.

3. Повторення правил користування ножицями, клеєм (див. Урок 1), шилом.

Пам’ятка

• Користуйся шилом дуже обережно.

• Не передавай його гострим кінцем товаришеві.

• При роботі з шилом використовуй тверду підставку.

• Не тримай руку навпроти проколу картону.

• Самостійна робота учнів.

Вчитель стежить за ходом виконання роботи учнями, надає посильну допомогу окремим учням.

IV. Підсумок уроку

Демонстрація дитячих робіт. Учні характеризують роботи, визначають, що добре вдалося, а що гірше.

Оцінюються роботи за допомогою «шкали оцінювання».

Організація виставки дитячих робіт.

— На наступний урок приготуйте картон, лінійки, простий олівець, клей, ножиці.



Джерело: noindex
Категорія: Трудове навчання: технічна і художня праця | Додав: SYLER (10.12.2014)
Переглядів: 2662 | Рейтинг: 0.0/0
Передача просторових явищ. Практична робота «Чарівний ліс уночі»
Пошиття фартушка для ляльки, оздоблення його швом «уперед голку» та аплікаціє...
Українська народна казка «Колосок»
Тварини рідного краю
А. Коваль «Слова розповідають». Л. Компанієць «Ковалівна». Олена Пчілка «Жура...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]