Україна на карті світу. Карта України.
Тема. Україна на карті світу. Карта України. Практична робота. Нанесення на контурну карту кордону та столиці України.
Метою даного уроку є: формування ключових компетентностей, зокрема: вміння вчитися: організовувати своє робоче місце, доводити роботу до кінця, загальнокультурної: вміння будувати взаємні стосунки на толерантній основі, оволодівати формулами мовленнєвого етикету; мовленнєвої: чітко і зв’язно висловлювати власну думку, доводити свою точку зору; здорового способу життя: взаємозв’язок організму людини з природним оточенням; предметних компетентностей: дати учням уявлення про розташування України на планеті Земля і на фізичній карті; розвивати пізнавальну активність і здатність до творчості, до самовираження і спілкування в сумісній діяльності; виховуючи любов до рідної землі, бачити прекрасне навколо, прищеплювати почуття гордості за свою землю. Засобами практичної роботи допомогти школярам уявити протяжність кордонів України; закріплювати вміння працювати з контурною і фізичною картами; прищеплювати любов до Батьківщини.
Тип уроку: комбінований
Обладнання: глобус, карта півкуль , карта світу, фізична карта України, атласи, підручник, комп’ютерна презентація.
Використана література:
1. Вищрух В.О. Природознавство в цифрах і фактах. Довідник для вчителів та учнів початкових класів. – Тернопіль: Навчальна книга “Богдан», 2000. – 96 с.
2. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання. Київ. «Видавництво А.С.К.», 2004. – 192 с.
3. Форощук О.О, Форощук Н.Є. Природознавство для початкових класів: Навчальний посібник. – 1999. – 348 с.
Інтернет джерела: https://www.youtube.com/watc



Конкретизовані навчальні цілі:

Когнітивні
рівні Конкретизовані навчальні цілі Перелік завдань – запитань, які забезпечують досягнення конкретизованих цілей Навчально- методичне забезпечення
Знання 1. Визначає пору року, місяць, характеризують сезонні зміни у природі. Аналізують стан неба, температуру повітря, природні явища дня.
2. Згадує, що таке глобус, карта, види карт, умовні позначення та масштаб.
3. Визначає, що таке «Україна».

4. Знаходить розташування України на глобусі, карті півкуль і карті світу.

5. Знаходить сусідів України, моря, ріки, гори, міста на фізичній карті України. Знає столицю країни.

Хвилинка спостережливості.

Повторення вивченого. Робота в групах

Асоціативний кущ «Україна – це….»

- Чи однаково добре можна розглянути Україну на глобусі, карті півкуль і карті світу?
- На якій карті найкраще видно Україну?
Робота в групах
1 група. Знайти і виписати сусідів України.
2 група. Знайти і виписати назви річок і морів України (найбільших).
3 група. На фізичній карті знайти і виписати назви гір, височин, рівнин України.
4 група Знайти і виписати найбільші міста України Комп’ютерна презентація. Слайд 2

Слайди 4 – 8, записи на дошці.
Глобус, карта півкуль, карта світу, карта України.
Слайди 9 - 15

Атласи
Розуміння 1. Розрізняє різні види карт України ( адміністративну, кліматичну, природних зон, фізичну…) Знаходить Черкаську область на карті.
2. Відповідає на запитання після опрацювання статті Робота з підручником с. 101- 103

Робота в парах «Я тобі, ти – мені..» Підручник
Адміністративна карта
Застосування 1. Зображує на контурній карті кордон України, позначає столицю та великі міста.
2. Використовує набуті знання про Україну Практична робота

Кросворд Контурна карта України

Зображення на дошці
Аналіз Виділяє серед потоку інформації ту, яка є відповіддю на запитання Гра «Так чи ні?»
Учитель називає країну, а учні мають визначити, чи є вона сусідом України.

Синтез 1. Доповнює речення потрібними словами
2. Складає опис України за фізичною картою та отриманими знаннями Гра «Кінцівки»

Карта України
Оцінювання Аналізує свою роботу на уроці Метод «Мікрофон» - Я дізнався…. - Я навчився….
Домашнє завдання Опрацювати статтю підручника, ст..101 – 103, відповідати на запитання, опрацювати додаткову літературу і підготувати розповідь про Київ. ( 7 – 8 речень)



ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Дзвоник дзвонить, не стихає,
Школярів усіх скликає:
– Гей, до класу поспішайте
На місця свої сідайте –
І урок розпочинайте.
- Прочитайте девіз нашого уроку:
Не просто слухати, а чути,
Не просто дивитися, а бачити,
Не просто відповідати, а міркувати,
Дружно і плідно працювати
ІІ. Хвилинка спостережливості.
- Побудуйте діалог (усно), використовуючи подані слова і словосполучення.
Пора року, місяць, стан неба, світить сонце, тепло чи холодно, температура, вітер, його напрям, роботи на полях, городах, поведінка звірів і птахів.
ІІI. Актуалізація опорних знань
1. Робота в групах
Запитання для груп
1 група Що таке глобус?
2 група Що таке карта?
3 група Які види карт ви знаєте?
4 група Що спільного і відмінного між глобусом і картою?
- Діти, а чи знаєте ви, що в світі нараховується близько 185 країн. Саме так, всі вони різні за розмірами: є великі і середні території. А є зовсім маленькі, одні з них заможні, а інші - бідніші. Усі країни мають назви. А яка ж із них найкраща? ( відповіді дітей)
На землі великій є одна країна
Гарна, неповторна, красна як калина.
І живуть тут люди добрі, працьовиті,
І скажу до речі, ще й талановиті.
Землю засівають і пісні співають
На бандурі грають і вірші співають
То ж скажіть же, діти, що це за країна? (Україна)
2. Асоціативний кущ « Що таке Україна»
- Що для кожного з вас Україна?

Учитель: Отже, рідний дім, домівка, батьківська хата, родина, сім’я, батьки, мелодійна, ніжна мова, вишиванки, верба і калина – все це наша Батьківщина, наша рідна Україна – єдина країна, наш рідний край, наша дорога і мила Вітчизна, земля, де ми почули колискову пісню, рідну мову, відчули любов і ласку.
ІІI. Оголошення теми та мети уроку
- Той, хто по-справжньому любить свою Батьківщину, хто є громадянином своєї країни, обов’язково має добре її знати. Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про розташування України на карті світу, півкуль і Європи.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Бесіда з елементами розповіді з використанням глобуса, карти світу та фізичної карти України.
— Як називається материк, на якому розташована Україна? Покажіть на глобусі.
— Розгляньте карту півкуль. На якій півкулі розташований цей материк?
- Покажіть на карті світу Європу. Що за знак позначений в Європі?
- Це географічний центр Європи, який знаходиться на території України в
Закарпатській області між містами Тячів і Рахів, поблизу селища Ділове.
- Відшукайте Україну. Порівняйте зображення нашої країни на глобусі, карті півкуль і карті України. Яка Україна на глобусі, карті світу і фізичній карті України?
- На якій карті можна добре побачити всю Україну, її кордони з іншими країнами, моря, річки, болота, водосховища, великі міста, гори, височини та низовини? Чому саме?
Учні за вказівкою вчителя розглядають фізичну карту України.
— Чому на карті півкуль багато блакитного кольору, а на фізичній карті України — мало? - - На глобусі наша країна здається невеликою, на карті вона значно більша. Чому так виходить? Так, це залежить від масштабу. Подивіться і прочитайте масштаб на глобусі, на фізичній карті півкуль і фізичній карті України. Порівняйте масштаб. - На якій же карті нам сьогодні буде найзручніше вивчати Україну?
(Вчитель біля фізичної карти України)
- Ось зазначені межі української землі, де з давніх-давен жив і зараз живе український народ. Україна розташована в центрі Європи. Величезні простори займає наша країна. Якби ми задумали пройти пішки із заходу на схід, то для цього знадобилося б близько 100 днів, бо простір цей простягнувся на 1300 км зі сходу на захід, а з півночі на південь — на 900 км. Нині площа України становить 603,7 тис. км2. Розмірами території вона поступається лише Росії та Казахстану, а в Західній Європі (показати на карті) перевищує площу країн — Франції, Іспанії. Довжина кордонів — 7590 км, серед них 1959 — морські. (Учні відкривають свої атласи і проводять олівцем по цьому кордону). На південному заході державний кордон проходить по Дунаю, на півдні України межа йде Чорним та Азовським морями. Чорне море є частиною Атлантичного океану і займає величезну глибоководну заглибину із плоским дном. Його найбільша глибина — 2245 м. Уявіть і порівняйте: ваш зріст — їм, а глибина моря — 2245 м. Тому вона має сприятливі умови для розвитку морського транспорту.
2. Робота у групах.
Кожна група отримує завдання і працює з фізичними картами Україні в атласі.
1 група. Знайти і виписати сусідів України.
2 група. Знайти і виписати назви річок і морів України (найбільших).
3 група. На фізичній карті знайти і виписати назви гір, височин, рівнин України.
4 група Знайти і виписати найбільші міста України
Після виконання роботи проходить обмін інформацією між групами з показом об'єктів на фізичній карті України.
3. Слово вчителя
- Сусідами України є Росія, Білорусь, Молдова, Польща, Словаччина, Угорщина, Румунія. Західний кордон України проходить по р. Західний Буг, Волинській височині, Карпатах, виходить до Середньо-Дунайської низовини і далі повертає на схід, перетинаючи Карпати, виходить до меж з Молдовою. Україна багата річками. На кожний квадратний кілометр її території припадає 250 м річок. На її території налічується до 70 тис. річок і струмків. Найбільшими річками нашої країни є Дніпро, Дністер, Південний Буг, Сіверський Донець, Дунай. (Учитель показує на карті). емна поверхня України є різноманітною. Є тут і гори, і рівнини, і долини, і яри. Через землю України на південь несе свої води величавий сивий Дніпро, що впадає в Чорне море. З півдня нашу Вітчизну омиває ще одне море — Азовське. На заході піднімають у небо свої вершини гори Карпати. Понад 95 % території України — рівнина. Височини займають четверту частину рівнин. Гори знаходяться тільки на крайньому заході (Карпати) та півдні (Кримські). На півночі ростуть густі ліси — це Полісся, а далі на південь поступово змінюються природні пейзажі, переходячи у степ. Нам пощастило жити на цій чудовій землі, милуватися її красою, користуватися її дарами.
4. Робота з підручником
Учні працюють за завданнями підручника на с. 101–102.
5. Фронтальне опитування з практичною роботою біля карти України та з атласами на місцях.
- Покажіть на карті кордони України.
- Яке місто є столицею України? Відшукайте на карті.
- З якими країнами межує Україна?
- Які гори є на території нашої країни?
- З якою країною кордон України є найдовшим, а з якою — найкоротшим?
- Що позначають на адміністративних картах?
- Відшукайте на адміністративній карті нашу область.
- Які найбільші ріки протікають через Україну? Покажіть на карті.
- Що цікавого дізнались про ріку Дунай?
6. Відеофізхвилинка «Райдуга»
V. Узагальнення та систематизація нових знань
1.Практична робота «Нанесення на контурну карту кордону України та її столиці».
- Відгадайте загадку: «Держави без людей, міста без будівель, ліси без дерев, моря без води. Що це?» (Географічна карта).
- Візьміть указку (олівець) і проведіть нею по всіх кордонах України. (Один учень працює з картою України на дошці, решта — з картами в зошиті.). - Яке місто є столицею нашої держави? (Учні самостійно наносять на контурну карту кордон України та її столицю.)
2. Розгадування кросворда

1. Зменшена в мільйони разів модель Землі. (Глобус)
2. Зменшене в багато разів зображення всієї земної кулі або її окремих частин. (Карта)
3. Держава, яка має найдовший спільний кордон з Україною. (Росія)
4. Частина світу, на якій розташована наша Батьківщина. (Європа)
5. Столиця нашої Батьківщини. (Київ)
6. Найбільша річка України? (Дніпро)
7. Найвища точка українських Карпат. (Говерла)
— Яке слово прочитали по вертикалі? (Україна)
3. Гра «Так чи ні?»
Учитель називає країну, а учні мають визначити, чи є вона сусідом України.
4. Робота в парах. Гра «Я – тобі, ти – мені»
Діти в парі ставлять один одному запитання по темі уроку.
5. Гра «Кінцівки»
- Доповніть речення.
Найвища гірська вершина в Україні — ... (Говерла).
Найвища гірська вершина в Криму — ... (Роман-Кош).
Найглибше озеро в Україні — ... (Світязь).
Найдовша ріка в Україні — ... (Дніпро).
Символічний знак держави — ... (герб).
Межа між державами — ... (кордон).
Полотнище синьо-жовтого кольору — ... (прапор).
Кущ із червоними ягодами, народний символ України — ... (калина).
VI. Підсумок уроку
1. Бесіда
- У якій частині Європи розташована Україна?
- Якою вона є за площею серед країн Євразії та серед країн світу?
- З якими державами межує Україна?
- Кордон з якою державою є найдовшим?
- Якими морями омивається Україна?
- Скільки держав межують з Україною? (Сім)
- Яка довжина всього кордону України? (7 643 км)
- Покажіть на карті Україну і її столицю.
2. Метод «Мікрофон»
На уроці я навчився…..
На уроці я дізнався….
VII. Домашнє завдання
1. Опрацювати статтю підручника, ст..101 – 103, відповідати на запитання.
2. Опрацювати додаткову літературу і підготувати розповідь про Київ
( 7- 8 речень)
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: brichuk1972 (21.01.2017)
Переглядів: 3777 | Рейтинг: 2.0/1
Вступне заняття. Значення праці в житті людини. Організація робочого місця
Вибір безпечного маршруту від дому до школи
Що таке культурна спадщина. Правила поводження у громадських місцях. Правила ...
Охорона тварин
Конструювання із сірникових коробок. Човник
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]