Правила гостинності
Т Е М А: Правила гостинності

М Е Т А: ознайомити учнів з правилами гостинності, вчити виконувати їх ці правила, формувати вміння визначати проблеми та вирішувати їх, робити самооцінку власної діяльності, аналізувати чужу і власну поведінку, чітко висловлювати свою думку та вміти вислуховувати співрозмовника. Розвивати уяву, фантазію, мовленнєвий етикет. Виховувати культуру поведінки, гостинність, свідоме шанобливе ставлення до загальнолюдських цінностей.

О Б Л А Д Н А Н Н Я:презентація, картки із записом ситуацій, запис пісні «Зеленеє жито, зелене», підручники, запис фізкультхвилинки, розрізані прислів’я в 4 конвертах, конверти з тестами, картки з назвами команд, 4 чистих аркушів паперу і ручки.

Т И П У Р О К У: комбінований.

Х І Д У Р О К У:

І. Організація класу.
Діти! В народі кажуть:
Добрий гість – дому радість!
Сподіваюсь, що і ви, як і я,
Раді нашим гостям.
Тож, давайте привітаємося:
– Раді вітати вас в нашій оселі!
Зичимо щастя, здоров’я, добра!

2. Вправа - енергізатор.
- Діти, добрий день починається з гарного настрою, веселої посмішки, корисних справ. Тож усміхніться гостям, усміхніться мені, усміхніться один одному.

3. Об”єднання в групи.
- Тепер підійдіть до своїх парт, утворіть коло, візьміться за руки, подумайте про щось приємне і, починаючи від спікера, передайте рукостисканням свою позитивну енергію по колу. Покладіть долоньки до грудей, візьміть вогник доброти і тепла свого сердечка та передайте з посмішкою своїм товаришам. Сідайте.

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Ми сьогодні працюємо у групах. Тому доречно буде пригадати правила роботи.
(на дошці)
1. Уважно читати завдання-інструкцію.
2. Вислуховувати думки кожного члена групи.
3. Говорити коротко й чітко. Головне – не перебивати один одного.
4. Бути ввічливим і стриманим.
5. Дотримуватися « Правила піднятої руки».

2. А що ж ми вивчали на попередньому уроці? ( Правила поведінки в гостях)

3. Гра «ЗГОДА-НЕЗГОДА»
Вам буде запропоновано кілька правил поведінки в гостях, оберіть оплесками лише правильні: ( на дошці)

+ завітаю в гості, коли мене запросять;
+ прийду в призначений час;
+ якщо не зможу прийти в гості у призначений час, обов’язково попереджу заздалегідь;
- прийшовши до друга, одразу ввімкну телевізор;
+ сяду до столу тільки після запрошення господині;
- буду грати в ті ігри, які запропоную сам;
- прощаючись із друзями, скажу, що мені не сподобалося у гостях;
+ обов’язково подякую господині за добре частування.

4. Обговорення ситуацій.
- А тепер спікер кожної групи отримає завдання. Прочитайте, обговоріть і поясніть, що не так. Пам’ятайте про правила роботи в групі.

А) Оленка взяла тістечко, відкусила величезний шматок і намагалась сказати Катрусі, яке тістечко смачне.
Б) Сидячи за святковим столом, Маринка помітила, що улюблений салат стоїть далеко від неї. Нахилившись над тарілками, вона намагалась дотягнутися до нього.
В) Олегові стало спекотно після веселих змагань. Він зняв нового светра, яким хизувався, як прийшов, і зовсім забув, що під светром брудна футболка, яку він не захотів знімати вдома.
Г) У кімнаті стояв веселий сміх. На м’якому ослінчику, у самому куточку сиділи Дмитрик і Роман – однокласники – і про щось таємниче перешіптувались.

- Доповідачі, прокоментуйте ситуацію.
- Молодці, добре!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності (повідомлення).

- Що ж це за сигнал? (дивимось на екран телевізора)
- Нам прийшло повідомлення!

Шановні учні 4-А класу!
Сьогодні в усіх школах міста Помічної відбудеться засідання
КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ.
Ми, засновники цього КЛУБУ, пропонуємо вам попрацювати з нами. Якщо ви вдало справитесь зі всіма завданнями, то ваш клас зможе себе вважати – найвихованішим у місті Помічній!
Бажаємо успіху! Щасти вам!
Керівництво КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ.
23 листопада 2016р.

- Як ви вважаєте, варто нам спробувати?
- Дякую, можна розпочати засідання КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ. У роботі клубу бере участь 4 групи: «Журналісти», «Дослідники», «Актори», «Витівники». ( на дошці)

- Отже, засідання розпочалось.

ІV. Актуалізація опорних знань.

- Діти, нагадайте, чому люди ходять в гості?

(Приємно, коли хтось, побачивши тебе, зрадіє, тепло усміхнеться. А ще, коли є з ким поговорити, обмінятися новинами, поділитися радістю, разом провести час.)

- Чи доводилось комусь із вас незручно почуватися, перебуваючи в гостях? Якщо так, то чим це можна пояснити? (Господарі не допомогли роздягнутися, на довгий час залишили одних в кімнаті, сказали, що їм натоптали та ін..)

- То як, на вашу думку, повинен себе поводити гостинний господар?
(Люб’язно зустрічати гостей; бути уважним до кожного гостя; заздалегідь продумати не тільки, чим пригостити гостей, а й чим їх зацікавити; не помічати мимовільних помилок гостя, або тактовно виправити.)

V. Оголошення теми і мети уроку.

- Отже,тема сьогоднішнього засідання «ПРАВИЛА ГОСТИННОСТІ».(на дошці)
- Ми дізнаємось багато цікавого і корисного, якщо будемо уважними і спостережливими на уроці!

VІ. Вивчення нового матеріалу.

1. Ознайомлення із значенням і походженням слова «гість».
(Звучить мелодія пісні «Зеленеє жито, зелене»)

-«Зеленеє жито, зелене. Хорошії гості у мене», - говориться в українській пісні.
З давніх давен українців вважають надзвичайно гостинним народом. Хліб і сіль на вишитому рушнику. Так ми вітаємо всіх, хто приходить до нас з добром.

Українські звичаї веліли, щоб гість, зайшовши на подвір”я, обов”язково хоча б на хвилиночку вступив до хати. Гостя садили на найкраще місце. Запрошували до столу.

- Наші «Дослідники» з”ясували походження терміну «гість». (Виходять на середину 3 учнів.)

(-Цікаво, що слово «гість» дуже давнє. А ще цікавіше,що колись від гостя очікували лиха. І ось чому: праслав”янське слово «гість» споріднене з готським gasts, що означало чужинець, чужоземець, ворог. Отже, первинне значення слова попереджало людей про лихо.

- В Київській Русі гостями називали чужинських купців, а дороги, якими вони прибували, - гостинцями, та й подарунки від них були гостинцями.)

- Як змінилося слово «гість» тепер? (вчитель)

(-З часом слово «гість» придбало сучасного значення. Той, хто приходить, відвідує кого-небудь вдома.-на дошці. )

- Дякую «Дослідникам». А ми продовжуємо засідання.

2. Правила для господарів.
Вчитель
- Гостини – це зичай приймати гостей і ходити в гості!(на дошці)
- Гостинність – уміння так прийняти гостей, щоб їм було добре, приємно, цікаво. (на дошці)
Для цього потрібно дотримуватись певних правил, які народ виробляв упродовж віків.

- Наші «Журналісти» створили замітку «ПРАВИЛА ДЛЯ ГОСПОДАРІВ» (Виходять на середину 3 учнів.) плакат

1.Допомогти гостеві зняти верхній одяг, шапку.
2.Запросити його в кімнату.
3.Запропонувати зручне місце.
4.Треба зробити все для того, щоб гостеві було не гірше, ніж удома.
5.Поки не сіли за стіл пригощатися, спробувати розважити гостя (показати іграшки, альбоми, фотографії, книжки, увімкнути музику, пограти у спокійні ігри).
6.Коли гості вже йдуть, обов”язково провести їх до виходу, допомогти одягнутися.

- Одне із правил вчить допомогти гостеві зняти верхній одяг і шапку. А чи знаєте ви, що потрібно зняти спочатку? (-Хлопчики спочатку знімають шапку, а тоді пальто, а дівчата навпаки – спочатку пальто, а потім шапку.)

- І ще одне доповнення до правил. Якщо в гостях була дівчинка, а на вулиці темно, обов”язково провести її.

Вч.- Дякую «Журналістам».
- Отже, як бачите, діти, бути господарем не так просто. Як зустріти гостя, як прийняти його, як поводити себе з ним , як його розважити – не кожен вміє.

3. Вправа «ТРЯМ»
- Витівники для того, щоб нам не було сумно і щоб перевірити, які ми уважні, пропонують нам виконати вправу «ТРЯМ!»

- А тепер увага на екран. (учень)
Гості-5
Гостинність -11
Гостювання -?
- Ці милозвучні слова походять від одного кореня. Відгадайте, що потрібно поставити замість знака питання. (-10 – кількість букв у слові.)

- Дякуємо, Витівникам! Вам дійсно вдалося зацікавити людей!

VII. Фізкультхвилинка.

- Втомились , слід відпочити , щоб зберегти своє здоров’я.
_ А тепер черга «Витівникам». (Діти виходять на клас, вмикається музика, співають і танцюють. )

VIII. Узагальнення і систематизація знань.
1. Розігрування сценок.

- А от наші “Актори” пропонують вашій увазі цікаві історії. Вони не прості, переглядаючи їх, потрібно вивести правила поведінки у гостях, адже правила існують не тільки для тих, хто приймає гостей, а й для тих, хто ходить в гості, тобто і для гостей! Отож, починаймо!

«Виховані діти»
За сніданком Гена Віту поучав як старший брат:
- Добре виховані діти не ковтають виноград!
Не запізнюються в гості і не їздять без квитка,
Прибирають вранці постіль,
Не втікають з дитсадка!
- А мене, - озвалась Віта, -
В дитсадочку здавна вчать:
Добре виховані діти
За столом завжди мовчать!

- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки)
Правило на дошці. Їсти мовчки!

- «Степанко на іменинах»

Малого Степанка запросили на іменини. На столі, як ведеться, усього було вдосталь.
- Їж, Степанку, - припрошує господиня.
- Спасибі, вже нікуди, - відказує хлопець.
- Тоді, - всміхається господиня, - набери собі в кишені фруктів і печива, їстимеш дорогою.
- Спасибі, - лунає несподівана відповідь. – Я вже набрав.

- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки)
Правило на дошці. Бути стриманим!

- Буває, що гості приходять до ваших батьків. Не всі діти вміють себе правильно вести в такій ситуації. Послухайте вірш «А я їм влаштую цирк» і подумайте, як би ви себе повели .

Вийду я на видне місце,
Може й вилізу на стіл.
І напружу кожен біцепс –
Хай дивуються усі.
Не здивую? Прочитаю
Вірша їм, я ж не маля!
Не здивую? Заспіваю,
Нехай знають, який я!

- Обговоріть ситуацію в групах та виведіть правило поведінки у гостях (групи висловлюють свої думки)
Правило на дошці. Не привертати до себе зайвої уваги.

1. Гра «Розсипаночка» ( Робота в групах)
- А зараз ми пограємо в гру «Розсипаночка». Прохання до спікерів підійти і отримати завдання. Із слів, які є в конверті, скласти прислів’я. Доповідачу потрібно прочитати і пояснити значення.
Прислів’я:
- Веселий, дому, -, гість, радість. ( Веселий гість – дому радість.)
- люби, гостей, бувати, ж, Любиш, у, гостях, і, приймати. (Любиш у гостей бувати, люби і гостей приймати.)
- за, частування, дорожчі, вітання, щирого, Слова.( Слова щирого вітання дорожчі за частування.)
- господаря, дім, Не, господар, -, а, дім, красить. (Не дім господаря красить, а господар дім.)
- Дякую, за гарні відповіді!

3. Самостійна робота.
- Наскільки ви є гостинними, ми перевіримо за допомогою тестів.
- Спікери, підійдіть і отримайте , будь ласка, завдання в конвертах. Поставте позначку біля того правила гостинності, з котрим ви погоджуєтеся.

1. Допомагаю прибрати в квартирі.
2. Одягаюся святково.
3. Чекаю на гостей у призначений час.
4. Зустрічаю всіх гостей, вітаюся з ними.
5. Дякую за всі подарунки.
6. Приділяю однакову увагу всім гостям.
7. Організовую цікаві розваги для гостей.
8. Стежу за тим, щоб ніхто з гостей не нудьгував.
9. Дозволяю розглядати свої книги, журнали, колекції.
10. Не виявляю поганого настрою та незадоволення.
11. Дякую за приємно проведений час.
12. Проводжаю гостей і прощаюся з ними.

4. Гра «Відшукай шкідливу пораду».
А тепер я пропонує всім вам – і дітям і нашим гостям пограти у гру «Відшукай шкідливу пораду». Я буду читати вірш В.Тименко «У гостях», а ви, як почуєте шкідливу пораду, маєте плеснути в долоні.

Якщо в друга іменини,
Ти не гай ані хвилини!
Завітай до нього вранці,
Ввімкни музику для танців,
Ще й пісні горлай щосили,
Щоб скоріше стіл накрили.
Подарунок залиш дома –
Треба він тобі самому.
Загрібай цукерки в жмені
І ховай їх у кишені.
Торт хапай двома руками,
Їж великими шматками.
Після торту руки жирні
Витри краєм скатертини.
А коли вікно є поруч, –
Витри руки краєм штори.
А коли ступнеш за ґанок,
Скажи: «Стіл був препоганий!»
Стане соромно родині,
Особливо господині,
І тоді матуся вдруге
Іменини зробить другу.

- Як гарно ви впіймали всі «шкідливі поради».

ІХ. Підсумок уроку.

1. Рефлексія. Гра «Криголам».
- Підходить до завершення засідання КЛУБУ ВИХОВАНИХ ДІТЕЙ і ми ще раз повторимо, яким же повинен бути добрий господар.

Г О С П О Д А Р :
Г- гостинний
О- охайний
С- спокійний
П- привітний
О- організований
Д- доброзичливий
А- артистичний
Р- розумний (Слайд.Діти читають хором. )

2. Оцінка роботи учнів в групі
(Оцінювання учнем власної роботи за таблицею)

Х. Домашнє завдання.
- Щиро дякую усім за роботу.
Удома вам потрібно скласти сценку-діалог між гостинним господарем і гостем.
Придумати три найголовніші правила поведінки в гостях.

- А нашим гостям дякуємо за приємне товариство
- А коли гостина підходить до кінця, то як говорили колись: «Гостина слабка, а ви будьте міцні», то і ми вам кажемо: «Може гостина слабка, а ви, усі, будьте здорові!» (Разом.)
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: luda (03.12.2016)
Переглядів: 2061 | Рейтинг: 0.0/0
Українська народна казка «Дрізд і голуб». Прислів'я. Загадки. Підсумок із...
Екскурсія. Ознайомлення з об'єктами неживої та живої природи
Конструювання із сірникових коробок. Човник
Найбільші річки та озера України, їх значення для людини
Тема. Казки народів світу. Урок позакласного читання
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]