Природа океанів. Тихий океан
Природознавство. 4 клас
Тема. Природа океанів. Тихий океан (§ 18).
Мета:
навчальна: ознайомити учнів із поняттям «океани», їх розміщенням на карті півкуль, продовжити навчати учнів читати карту і працювати з нею; ознайомити з особливостями природи Тихого океану; висвітлити значення Тихого океану та використання його багатства людиною;
розвивальна: розвивати мовленнєво-комунікативні вміння учнів; розвивати вміння самостійно розв’язувати нові пізнавальні завдання; удосконалювати мисленнєві дії аналізувати, порівнювати, систематизувати й узагальнювати, доводити й обгрунтовувати; розвивати спостережливість, уважність, кмітливість як важливі елементи розумової діяльності людини; розвивати літературно-естетичні почуття;
виховна: виховувати любов до рідної природи, її краси, бережливе ставлення до неї; виховувати бережне ставлення до природних багатств; виховувати в учнів самостійність, доброзичливість, старанність, наполегливість, бажання творчо працювати.
Міжпредметні зв’язки: літературне читання.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Наочність: ІКТ, підручники Гільберг Т.Г., робочі зошити, карта півкуль, роздавальний матеріал.
Хід уроку
І. Організація класу
У нас сьогодні ніби свято,
Гостей зібралося багато
Ану ж на них ви подивіться,
І веселенько посміхніться.
А тепер тихенько поверніться,
Один одному всміхніться.
На урок старання не забудьте взяти
Сядьте рівненько, будем починати.
ІІ. Підсумок фенологічних спостережень
1. Виразне читання вірша Івана Франка «Дрімають села» (читає учень).(слайд 2)
Дрімають села. Ясно ще
Осіннє сонце сяє,
Та холодом осіннім вже
В повітрі потягає.
Темно-зеленії садки
Дрімають вже без плоду,
І тихо гріються хатки,
І верби гнуться в воду.
Ще ліс не стогне тим важким
Осіннім, довгим стоном,
І ще стрілою ластівка
Звиваєсь над загоном.
2. Бесіда.
- Яку пору року описує автор?
- Що сказано про осіннє сонце?
- Яка відмінність осені з вірша Івана Франка і осені, яка зараз у нас?
- Які осінні місяці ви знаєте?
- Який зараз місяць?
3. Підсумок фенологічних спостережень (слайд 3)
На минулому тижні переважала хмарна погода. Сонце опустилося ще нижче. Температура протягом тижня коливалася від –3градусів за Цельсієм до +5. Були опади: сніг, дощ.
Сьогодні 23 листопада 2016 року температура повітря ____, стан неба ___, опади ___, вітер ____.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Бесіда.
- Який колір переважає на карті півкуль? (Блакитний)
- Що ним позначають? (Воду)
- В яких трьох станах буває вода? (В рідкому, газоподібному, твердому)
- За яких умов вода переходить з одного стану в інший? (Під дією зміни температури: нагрівається – випаровується, опускається нижче нуля – замерзає)
- Як відбувається кругообіг води в природі? (слайд 4)
ІV. Повідомлення теми та завдань уроку
1. Розгадування кросворду «Світовий океан» (слайди 5-18)

1. Опади, які бувають найчастіше взимку (Сніг)
2. Ділянка суходолу, оточена з трьох боків водою, а з четвертого з’єднана з суходолом. (Півострів)
3. Невелика ділянка суходолу, з усіх боків оточена водою. (Острів)
4. Вузька смуга води, що розділяє ділянки суходолу. (Протока)
5. Це частина океану, яка має тісний зв’язок з ним. (Море)
6. Найбільший материк. (Євразія)
7. Величезна ділянка суходолу, що з усіх сторін оточена водою. (Материк)
8. Найбільший та найглибший океан. (Тихий)
9. Море, яке омиває береги України. (Чорне)
10. Водна поверхня Землі, яка омиває материки, острови. (Океан)
11. Ім’я бога морів, океанів. (Нептун)
12. Назва води в газоподібному стані. (Пара)
13. Прізвище першої людини космонавта. (Гагарін)
2. Бесіда з елементами розповіді.
- Які слова утворилися у виділених клітинках? (Світовий океан)
- Ви дуже багато читаєте додаткової літератури, дивитесь телепередачі пов’язані з природою, знаходите цікавий матеріал з ваших енциклопедій і бібліотеки, і тому знаєте, що на Землі багато води. (слайд 19) Світовий океан – неперервна водна оболонка Землі, що оточує материки і острови. Дві третини всієї поверхні Землі зайнято водою. Планету Земля можна було б назвати планетою Океан, вважають деякі дослідники. Мільйони років тому вся поверхня нашої планети була вкрита водою. Зараз Світовий океан займає близько 71% земної поверхні.
Світовий океан - це виняткове творіння природи, колиска життя на Землі, комора різноманітних ресурсів.
Щоб більше дізнатися про Світовий океан, ми сьогодні ознайомимося з його частиною, а саме із Тихим океаном.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Розповідь учителя з елементами бесіди.
- Середня глибина Світового океану всього 4 км.
(слайд 20) Світовий океан розділений материками на частини, які називаються океанами. На Землі — чотири океани: (слайд 21) Тихий, Атлантичний, Індійський і Північний Льодовитий. (слайд 22) Світовий океан займає площу в 361 млн. кв. км, Тихий океан – площу 178,7 млн.кв.км; Атлантичний океан – площу 91,7 млн.кв.км; Індійський океан – площу 76,2 млн.кв.км; Північний Льодовитий океан – площу 14,1 млн. кв. км.
(слайд 23) Вода в океанах солона. Якби, наприклад, випарити солі, розчинені в океанічній воді, то вони вкрили б дно Світового океану шаром завтовшки 60 м, а сушу — 153 м.
З поверхні океанів випаровується значна кількість води. З водяної пари утворюються хмари. Вони переносяться вітром у різні місця Землі, і там випадають опади.
(слайд 24) Світовий океан збагачує повітря киснем, адже в ньому росте безліч зелених водоростей. А ще він зігріває планету. Як це відбувається? У теплі пори року вода океанів і морів повільно вбирає сонячне тепло і довго його утримує. У холодну пору вода так само повільно віддає тепло, нагріваючи повітря, яке рухається на материки.
У морях і океанах — близько 10 тисяч видів рослин. Більшість рослин — це водорості. (слайд 25) На глибині до 100 м, куди сягає сонячне проміння, ростуть зелені водорості. (слайд 26) Нижче — бурі, а ще нижче (слайд 27) — червоні.
(слайд 28) Окрім всього Світовий океан – це джерело їжі. Океани дають нам продукти харчування: рибу, морську капусту, водорості, з яких добувають йод, бром, солі калію, одержують добрива.
(слайд 29) З дна морів і океанів добувають нафту, газ, олово, залізні і мідні руди.
(слайд 30) З давніх-давен люди використовують Океан як транспорт. Спочатку людина долала невеликі відстані за допомогою дерев’яних човнів, пізніше навчилася будувати вітрильники, а згодом параходи й сучасні кораблі.
Океан давно став зручним водним шляхом, який пов’язує між собою материки і країни. (слайд 31)
- Який океан є найбільшим на Землі? Знайдіть на карті світу межі Тихого океану.
- У яких півкулях розташований Тихий океан?
- Береги яких материків він омиває?
(слайд 32) Найбільший океан на Землі – це Тихий. В океані знаходиться 20 тисяч островів. Може в собі вмістити усі материки та острова разом узяті. За це його ще називають – Великим. (слайд 33) Його відкрив мандрівник Фернан Магеллан у 1520 році та назвав Тихим тому, що дорогою його експедицію часто спіткали бурі та сильний вітер, а того дня, коли Магеллан вперше увійшов до Тихого океану, то той був на диво спокійним і тихим. Але, насправді, саме в цьому океані народжується найбільша кількість тайфунів. Ці тайфуни створюють три чверті хмарок на планеті. Тихий океан омиває береги більш як 50 країн світу.
(слайд 34) На дні Тихого океану знаходиться найглибша западина Світового океану – Маріанська, глибина якої сягає 11022м. Глибина Маріанської западини зберігає стільки нез’ясовного, що вчені-океанологи будуть ще довгі роки намагатися відкрити завісу таємниці над цією частиною Тихого океану.
(слайд 35) Чим нижче дно океану, тим менше сонячних променів проникає крізь товщу води. Глибина Маріанської западини є причиною того, що в ній завжди панує непроглядний морок. Але навіть відсутність світла не може стати перешкодою для зародження життя. Темнота народжує істот, які ніколи не бачили сонця. А їх, у свою чергу, тільки зовсім недавно змогли побачити морські біологи.
Видовище це не для слабкодухих. Практично всі мешканці Маріанської западини немов народжені фантазією художника, що створює чудовиськ для фільмів жахів. Побачивши їх вперше, можна подумати, що вони не живуть поруч з людиною на одній планеті, а є інопланетними істотами, настільки чужорідними вони виглядають.
Тваринний світ Тихого океану налічує близько 100 тисяч видів. (слайд 36) У воді налічується 480 видів зелених, бурих і червоних водоростей. (слайд 37) У водах океану відомо понад 2000 видів риб. (слайд 38) Це тунець, скумбрія, акула, тріска, кета, камбала, палтус, опах або риба-місяць тощо. (слайд 39) Налічується більше як 6000 видів молюсків: мідії, устриці, кальмари, восьминоги. (слайд 40) Є велетенські краби, морські черепахи і змії. (слайд 41) Живуть кити, тюлені, моржі, котики.
2. Робота за підручником. (слайд 42)
3. Інтерактивна вправа «Мікрофон» (слайд 43)
- Які умови впливають на живу природу океанів?
- Які рослини є в Тихому океані?
- Які тварини мешкають у Тихому океані?
- Яке господарське значення природи Тихого океану?
4. Фізкультхвилинка (слайд 44)
Щось не хочеться сидіти
Треба трішки відпочити
Руки вгору, руки вниз
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки вбоки,
Руки вище підніми,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз
До роботи, все гаразд.
VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів
1. Робота за картою(слайд 45)
- Покажіть на карті розташування й межі Тихого океану.
- Визначте, по яку сторону від екватора та в яких півкулях він розташований.
- Які материки він омиває?
2. Робота в групах (слайд 46)
- Запропонуйте, як зберегти чистоту вод Тихого океану.
(1. Не засмічувати морські та океанічні простори, вивозити сміття на сміттєсховища. Забруднена вода не придатна для використання.)
(2. Зберігати рибні багатства від хижацького знищення.)
(3. Забороняти вилив стічних вод із заводів, фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду.)
(4. Будувати очисні споруди, фільтрувати використану воду.)
(5. Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів, що потерпіли аварію.)
(слайд 47)
Висновок: Людство повинно радикально переглянути стратегію використання Світового океану, в іншому випадку йому загрожує небезпека.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
1. Гра «Так чи ні»
1. Води Тихого океану омивають тільки Північну Америку.
2. У водах Тихого океану мешкають морські ссавці – дельфіни, тюлені, моржі, котики.
3. У Тихому океані виловлюють найменше у світі риби.
4. Маріанська западина – найменша у світі.
5. Людина використовує природу Тихого океану для власних потреб.
6.Тихий океан – найменший серед океанів планети Земля.
7. З водоростей люди одержують добрива.
8. Вода в Тихому океані прісна.
2. Прийом «Роблю висновок» (слайд 48)
3. Літературна хвилинка (слайд 49)
Вірш Г.І.ЯКУТИ, вчителя географії Дубенської гімназії № 2
Тихий океан (уривок)
Цю назву el Pasifik (Тихий)
Дав тобі ім’я Магеллан,
Коли з Іспанії на захід,
Він шлях до Індії шукав.
Три каравели подолали
Цей шлях з п’яти, хто розпочав.
Хоча і з голоду вмирали,
Зате їм шторм не дошкуляв.
Цей океан — найглибший в світі,
І найтепліший також він.
Найбільшу площу має в світі,
По всіх підпунктах рекордсмен.
Розкидана у океані суша:
Коралові і вулканічні острови,
Їм моряки з усього світу
Цікаві імена дали.
Тут є Маркізькі, Туамоту, Фіджі,
Маршалові і Каролінські острови,
Гавайські, Тонга і Гебріди,
А Рапануї — острів Пасхи нарекли.
- Хто відкрив Тихий океан?
- Охарактеризуйте за віршем Тихий океан? Океан який? (Найбільший, найтепліший, найглибший)
4. Робота в парах. Гра «Третій зайвий» (слайд 50-51)
1. Тунець, скумбрія, дельфін.
2. Устриці, мідії, камбала.
3. Акула, морж, котик.
4. Зелені водорості, сині водорості, бурі водорості.
5. Гра «Незакінчене речення». (слайд 52)
Життя у Світовому океані залежить від кількості …
Тихий океан – це найбільший і …
У водах Тихого океану водяться такі риби: …
У водах Тихого океану мешкають ссавці: …
(слайд 53) VІІІ. Домашнє завдання
1. § 18 – читати, дати відповіді на запитання.
2. Використовуючи різні джерела інформації, підготуй повідомлення про тварину, яка мешкає у водах Тихого океану. Презентуй повідомлення в класі.
(слайд 54-55)
Категорія: Природознавство / Я і Україна | Додав: galinalisickaya (24.11.2016)
Переглядів: 3608 | Рейтинг: 0.0/0
Тарас Шевченко. Урок позакласного читання
Рослинний і геометричний орнамент. Практична робота «Гарний будинок»
Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний...
Ліна Костенко «Баба Віхола» і «Пряля»
Догляд за одягом та взуттям. Послідовність дій під час зав’язування шнурків н...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]