Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба.
Тема. Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба.
Матеріал уроку.А. Костецький «Буває все...», «Краще — з друзями разом!», «Словник Славка»
Мета: формувати вміння висловлювати власні судження і визначати головну думку твору, аналізувати віршовані твори;
удосконалю¬вати навички виразного читання; збагачувати активний словник учнів;
розвивати зв’язне мовлення;
виховувати бажання самовдосконалюватися, бути уважним до своїх друзів і бути самому справжнім другом;
створювати умови для розкриття особистості кожної дитини, формувати позитивні емоції від спілкування.
Обладнання: портрет А. Костецького, картки зі словами, картка з словом «дружба» в кольоровому оформленні, картки з прислів’ями, запис пісні «Справжній друг» муз. Б. Савельєва, слова М. Пляцковського

ХІД УРОКУ
І. Організація класу до уроку.
Привітання.
Ми посміхаємось сонечку:
- Здрастуй, золоте!
Ми посміхаємось дереву:
- Хай воно росте!
Ми посміхаємось друзям:
- Дружба в нас міцна!
Ми посміхаємось до вас, любі гості,
- І зичимо всі вам добра!
Психологічна налаштованість.
- Сядьте зручно, заплющіть очі, тихо промовте:
”Я вчуся, я хочу вчитися.
Я працюю, я готовий до праці.
Я хороший, я хочу стати ще кращим.”
- Отже на уроці ми повинні бути:
Уважними, організованими,
А ще:
Чуттєвими, добросердечними.
ІІ. Змістова й мотиваційна підготовка учнів до сприйняття теми.
1. –– Діти, сьогодні я вас запрошую познайомитись з наступним,новим і надзвичайно цікавим розділом нашої «Читанки».
Знайдіть його у змісті і мовчки прочитайте назви творів, які ввійшли до розділу. ( Назва розділу з’являється на дошці або екрані.)
( Власні умовиводи, передбачення: учні висловлюють міркування, про що йтиметься у розділі.)
- Чи зацікавили вас назви творів?
2. Аналіз власних передбачень.
– Прочитайте перші два абзаци вступної статті. Чи справдились ваші передбачення ?
– Дочитайте статтю до кінця. Що вас зацікавило або здивувало?
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
1. Вікторина «Згадайте назви віршів».
— Пригадайте назви віршів, знайомих вам з уроків читання у 2 і 3 класі, прочитавши уривки з них. Будьте уважні, адже в кожному з них прихова¬на назва.
«Б_тьк_вщ_н_ — ц_ м_м_ і т_т_» («Батьківщина»)
«Найдорожчестоїтьзасловами:всвітівсепочинаєтьсязмами» («Все по¬чинається з мами»)
«Жал_, що є в_е дл_ вс_ого д_вн_ і_ена» («Імена»)
«Метеликаловитиянехочу_» («Не хочу!»)
«Ох, н_пр_ст_ т_к х_д_т_ в Г_СТ_!» («У гостях»)
«Усе, що згубили, — шукайте й знаходьте!» («Бюро знахідок»)
— Чи пригадали ви автора цих творів? (Анатолій Костецький)
2. Читання деформованого тексту.
— Із творчістю Анатолія Костецького ми вже знайомилися. Прига¬дайте, про що він пише.
Головні герої віршів поета — це ваші ровесники. Вони жваві, непо¬сидючі, вони — мрійники і фантазери. Які теми розкриває Костецький у своїх творах, ви дізнаєтесь, прочитавши деформований текст.
У свохї рахтво тоеп шипе пор четяди житят, неспонев відкттіври, мо¬гуру. коритВід і йозсерно, але зеб чаньпов опет вогорить рпо ет, як треаб жидрути, битилю, ямріти, тивчися. (У своїх творах поет пише про дитяче життя, сповнене відкриттів, гумору. Відкрито і серйозно, але без повчань поет говорить про те, як треба дружити, любити, мріяти, вчитися.)
IІI. Повідомлення теми уроку
— На сьогоднішньому уроці ми познайомимося із новими героями творів Анатолія Костецького і будемо говорити про дуже важливе поняття в стосунках між людьми.
Асоціативний кущ (навпаки).
––– Прочитайте групу слів і спробуйте зрозуміти, яке слово об’єднує всі ці слова.
Дружба: Товаришування, порозуміння, взаємодопомога, взаємоповага, вірність, чесність.
(Діти можуть висловлювати різні варіанти, вчитель пропонує обґрунтувати свій вибір, керує напрямком думки.)
– Якого кольору ви уявляєте це слово? ( У вчителя є заготовки у різному кольоровому оформленні і вони всі мають бути представлені на дошці.)
– Тема нашого уроку « Коли тобі сутужно – прийде на поміч дружба». – Як ви можете пояснити назву уроку?
IV. Опрацювання вірша А. Костецького «Буває все...»
1. Слухання вірша, який читає учитель.
— Чого у світі не буває ніколи?
2. Словникова робота: прочитати, яке слово незрозуміле?
буває, забув, ніякий, втратять, раптом, справжній.
3. Повторне читання вірша мовчки.
— Як ви зрозуміли слова « Коли тебе забув друг»?
4. Аналіз вірша. Вибіркове читання.
— Які незвичайні явища трапляються у світі?
— Прочитайте, чого не буває ніколи. Чи погоджуєтеся ви з цими сло¬вами?
— Продовжте міркування: «Справжній друг — це той, хто...».
5. Вправи для розвитку швидкості читання.
1) Читання «луною» за вчителем.
2) Знайдіть і прочитайте найкоротше і найдовше речення. Найдов¬ше речення прочитайте на одному видиху.
6. Виразне читання вірша.
— Які розділові знаки зустрічаються у вірші? Після яких рядків слід робити коротку паузу, а після яких — довгу? На яких словах в останньому реченні потрібно зробити логічний наголос?
7. Осмислення змісту вірша.
–– Які б слова ви прочитали з тривогою, чому? Чи є у вірші щось таке, чого б ви не хотіли, щоб трапилося з вами ? Давайте подумаємо, якими повинні бути стосунки, «щоб друг тебе не забув»?
Діти називають свої варіанти.
Вчитель підсумовує: повинне бути гуманне ставлення до друзів. (Визначення з’являється на дошці, діти повторюють що таке «гуманне ставлення»).
8. Бесіда. Чи можете ви себе назвати справжнім другом?
Чи хотіли б ви в собі щось покращити?
V. Опрацювання вірша А. Костецького «Краще — з друзями разом!»
1. Сприймання вірша з передбачуванням.
Виразне читання вірша дитиною, що підготувалася ( першу половину).
––– Уявіть себе героєм вірша. Як би ви вчинили в такій ситуації?
–– Слухання продовження вірша.
–– Від чийого імені ведеться розповідь?
— Коли відбуваються описані події?
2. Повторне читання вірша «ланцюжком».
— Про які почуття розповідає хлопчик ? ( Запитання ставиться перед читанням ).
3. Аналіз змісту вірша з елементами вибіркового читання.
— Які слова вірша підкреслюють міцність дружби хлопців?
— Наведіть рядки, що передають захоплення друзів катанням на санках.
— Чому Славко не відгукнувся на запрошення хлопців?
— Як розумієте вислів за так? Чому Славко забув хлоп’ячу дружбу?
— Як друзі його «перевиховали»? А як інколи діти перевиховують друзів?
— Прочитайте слова, в яких передається головна думка вірша.
4. Вправи для розвитку виразності і швидкості читання.
1) Вправа на правильне інтонування речень:
— Прочитайте всі окличні речення, а потім — питальні.
2) Гра «Доведіть, що...» (реченнями з тексту)
...дія відбувається взимку;
...хлопцям було весело обом;
...хлопці не забули вчинку Славка;
...хлопці вірять у хлопчачу дружбу;
...друзям вдалося змінити Славка.
5. Розвиток зв’язного мовлення.
1 група
Підготувати розповідь про те, якими уявляєте собі хлопців, де вони живуть, що з ними могло трапитись далі.
2 група
Уявіть, що вам слід створити мультфільм за цим віршем. Розкажіть, в якій послідовності мають бути зображені події.
6. Виразне читання вірша у парі – хто краще.
VІ. Фізкультхвилинка.
VІІ. Опрацювання вірша А. Костецького «Словник Славка»
1. Виразне читання вірша вчителем.
— Що за незвичний словник був у Славка?
2. Словникова робота. Вправа на миттєве сприймання слів.
Слова на картках-блискавках: запитай — засміється, попроси — попросить, врешті-решт, дарма — нема.
— Прочитайте слова. Назвіть спільні буквені частини у кожній парі слів.
3. Повторне читання вірша (мовчки-вголос).
Учитель проводить під час читання гру «Небо і земля».
— Яка небезпека чатує на Славка?
4. Аналіз змісту вірша.
— Чим незвичний словник у Славка? В якому значенні вжите у вір¬ші слово словник? (Запас слів, якими користується людина у своєму мовленні.)
— Зі скількох слів складається словник Славка? Оберіть слова із цьо¬го словника. Поміркуйте, про що вони свідчать.
— Прочитайте, яка небезпека чатує на Славка.
— Чи хотіли б ви мати такого друга? Чому?
— Що можете порадити Славкові, щоб він не залишився на самоті?
— Які слова слід частіше вживати, щоб спілкування приносило за¬доволення?
5. Вправи для розвитку читацьких навичок.
Гра «Хто знайде швидше?»
Учитель читає речення, які є відповідями Славка. Учні знаходять і за¬читують, яким було прохання до нього. (Наприклад, учитель читає: «І по¬чуєш: — Неохота!», учні: «Запитай: — Зробив роботу?»)
6. Виразне читання вірша.
— Яку інтонацію читання підказують виділені слова?
7. Творча вправа:
змініть деякі слова вірша на антоніми, так, щоб славко став позитивним героєм.
VІІI. Підсумок уроку
1. — Що об’єднує три вірші А. Костецького, які ми сьогодні читали?
2. –– ЩО КОРИСНОГО ВИ ВЗЯЛИ З НАШОГО УРОКУ, ЧОГО НАВЧИЛИСЯ? ( СТОСУНКИ З ДРУЗЯМИ ПОВИННІ БУТИ ГУМАННІ, СПІЛКУВАТИСЯ ПОТРІБНО КУЛЬТУРНО І ТОЛЕРАНТНО ).
3. — Складемо прислів’я про дружбу:
Людина без друзів, ………………… пізнається в біді.
Справжній друг …………………. шукають.
Дружби дружбою ………………….. що дерево без коріння.
Друга шукай, ………………… найдорожчий скарб.
Дружба –– ………………… а знайдеш — тримай.
4. Слухання пісні « Справжній друг».
5. Практична вправа.
Коло друзів « Мій хороший товариш» ( Діти і вчитель стають в коло і, звертаючись один до одного, розповідають, завдяки яким хорошим рисам характеру хотіли б дружити з тим, хто стоїть поруч.)
Категорія: Читання | Додав: iriskairena (12.11.2016)
Переглядів: 1245 | Рейтинг: 0.0/0
Д. Павличко «Квітка», В. Кухалашвілі «Як побачити вітер?». В. Лучук «Сіла хма...
Сонце — джерело світла і тепла
Догляд за кімнатними рослинами
Російська народна казка «Лисичка»
Аплікація з паперу «курчатко»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]