Міфи народів світу. Дедал та Ікар (давньогрецький міф)
Тема. Міфи народів світу. Дедал та Ікар (давньогрецький міф)
Мета. Ознайомити учнів із давньогрецьким міфом та дати уявлення про його витоки; формувати уявлення дітей про міфи як жанр усної народної творчості; збагачувати уявлення про міфи народів світу, вчити осмислювати їх зміст;
розвивати навички читання, увагу, мислення, пам'ять, зв’язне мовлення, словниковий запас;
виховувати старанність, активність, доброту, милосердя, справедливість; інтерес та зацікавленість до грецької міфології.
Обладнання. Слайд – шоу, виставка книг з даної теми, чистомовка, завдання для роботи в групах.
Тип уроку. Комбінований урок
Хід уроку
I. Організаційний момент
Дзвоник пролунав веселий,
Дружно всіх він кличе в клас.
І цікаве на уроці
пропоную я для вас.
II. Перевірка домашнього завдання.
1) Стислий переказ учнями міфу «Гнів Перуна».
2) Перевірка за допомогою тестів.
1.Міф – це …
а) казка, яка розповідає про вигаданих істот;
б) легенда про фантастичні події;
в) оповідь, що передає людські уявлення про про створення світу, богів, духів,природні явища та людські долі.
2. Слово «міф» походить з …
а) грецької мови;
б) латинської мови;
в) слов’янської мови.
3. У єгипетських міфах батько богів мав ім’я …
а) Ра;
б) Нун;
в) Гоготун.
4. Праматір людей у китайських міфах …
а) богиня Лада;
б) богиня Нюйва;
в) бог Перун.
5. У слов’янській міфології Перун – це бог…
а) блискавки та грому;
б) полювання;
в) птахів та звірів.
Відповідь на кожне запитання оцінюється в два бали.
Взаємоперевірка за слайдом.
Оцінювання.
III. Актуалізація опорних знань.
Мовна розминка
- А зараз ми попрацюємо над вдосконаленням навичок техніки читання і виконаємо декілька вправ. Готові?
1) Промовляння чистомовки.
Промовляємо чистомовку за мною правильно,голосно, чітко і виразно.
-Рі-рі-рі: Що ти бачиш у горі?
-Рю-рю-рю: Бачу ясную зорю.
-Рі-рі-рі: Що ще бачиш у горі?
-Ря-ря-ря: Небо синє, як моря.
2) Читання колонок слів «Дощиком», повільно, швидше, ще швидше…
правда сонце злетів
перемога мудрість наказав
прекрасний радість піднявся
чудовий високо кружляв
зачарована низько підскочив

- Діти, ви добре справились із цим завданням, тож переходимо до іншого завдання.

3)Гра «Блискавка»
- Діти, ви добре справились із цим завданням, тож переходимо до іншого завдання. Я показуватиму надруковані слова, швидко прочитайте їх, постарайтесь запам'ятати та назвати узагальнене слово (поняття) для кожної групи слів.
Картка 1:



Картка 2:

Чудовиська, небувалі т

Картка 3



Діти швидко читають слова, стараються запам'ятати їх і визначають, що: грім, блискавка, вогонь, вода – це природні явища;
чудовиська, демони, небувалі тварини, велетні – це фантазії людей;
мова, бесіда, казання, вість, розповідь, речення – це міфи.

IV. Мотивація навчання, повідомлення теми, мети уроку.
- Любі діти, сьогодні ми з вами продовжимо подорожувати сторінками чудової країни – країни Міфології.
- А чи полюбили ви цю країну? За що?
Ми з вами здійснюємо подорож у світ міфів. Знаємо, що кожна освідчена людина повинна знати безсмертні твори давнини. «Хто хоче знати майбутнє, мусить знати минуле», - говорить народна мудрість. «Життя починається з дитинства, а література – з міфів і казок».
Ми ніколи не повинні забувати, що на світі є чудова Країна Міфів, така далека і водночас, близька й рідна для усіх нас.
Інтерактивний метод «Вузлик».
- Сьогодні ми будемо подорожувати Країною Міфологією, а в якому напрямку здійсниться наша подорож ви дізнаєтесь, коли прочитаєте закодовані слова:


- Отже, сьогодні ми думками полинемо у стародавню Грецію та познайомимося з давньогрецьким міфом «Дедал та Ікар
На цьому уроці ми з вами: (
а) розширимо свої знання про міф як жанр усної народної творчості;
б) осмислимо його зміст;
в) дізнаємось про витоки давньогрецьких міфів;
г) поповнимо словниковий запас новими словами;
д) будемо вчитися застосовувати набуті знання у середніх класах;
е) надалі будемо цікавитись міфами стародавньої Греції.
V . Сприймання та усвідомлення учнями нового матеріалу.
1) Вступна бесіда.
Міфи Стародавньої Греції є одними з найцікавіших міфів світу. Це перлини світової літератури. Імена богів, історії їхнього життя, дивовижні пригоди дійшли до нас крізь тисячоліття. Давні греки переносили на зоряне небо дійових осіб з міфології. Майже всі назви сузір’їв пов’язані з давньогрецькими міфами. Зверніть увагу на слайд. Ви бачите перед собою Зевса, бога неба, грому і блискавки який відає всім світом, головний з богів олімпійців. А також його дружину Геру, покровительку шлюбу.
Перед вами боги: Аід, Аполон, Гермес, Діоніс, Арес, Гефест, Посейдон; богині: Деметра, Афіна, Афродіта, Артеміда.
Під час читання міфу «Дедал та Ікар» ми зустрінемо у тексті слова які не використовуємо в повсякденному спілкуванні, тож ознайомимося з ними.
2) Словникова робота.
Перед тим, як перейти до ознайомлення з міфом ми проведемо первинну словникову роботу. Читання гнізд споріднених слів.
Ікар Крит Афіни
Ікарія критянка афіняни
Ікарійське критських афінський
Небіж – племінник, син брата чи сестри.
Акрополь – розташована на височині укріплена частина давньогрецького міста; був фортецею і притулком громадян у воєнні часи
3) Ознайомлення з текстом «Дедал та Ікар».
Читання міфу вчителем та кращими учнями вголос «ланцюжком». Відповісти на запитання:
- Хто головні герої твору?
- Коли і де відбувалися події?
4) Повторне читання мовчки.
- Діти, зараз ви прочитаєте міф мовчки, олівцем позначте слова значення яких не розумієте, визначте складові частини тексту: зачин, основну частину і кінцівку.
Діти називають незрозумілі слова .До пояснення значення цих слів залучаються всі учні класу , в разі необхідності це робить вчитель.
Учні знаходять зачин с. 11 перші два абзаци, зачитують.
Учні зачитують кінцівку тексту останній абзац тексту.
Читання тексту вголос за частинами.
Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце,
зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися,
за промінчики взялися.
Будем дружно присідати,
сонечко розвеселяти.
Встали – сіли, встали – сіли,
бачите, як звеселили?
Стало сонце танцювати,
нас до танцю закликати.


XI. Узагальнення та систематизація вивченого.
1)Аналіз прочитаного з елементами вибіркового читання.
- Ким був Дедал?
(Нащадок царського роду, митець, різьбяр і будівничий.)
- Чому його звинуватили у смерті Талоса?
- Як Дедал опинився на острові Крит?
- Чому Дедал почувався там рабом?
- Яке відкриття він зробив?
- Знайдіть опис роботи майстра над крилами.
- Прочитайте повчання батька. У яких словах виражена засторога?
- За яких обставин загинув Ікар?
- Що примусило його забути настанови батька?
(Ікар відчув радість вільного польоту, присмак свободи, волі і незалежності.)
- Як люди зберегли пам’ять про Ікара?
- Доведіть словами з тексту, що Дедал дуже любив свого сина.
6)Гра «Прочитай речення до кінця».
- Кинув Дедал напризволяще…
- Нехай Мінос закрив мені путь …
- А низько над морем теж не лети…
- Почуття лету, дивовижне…
- І цікаво, що втіленням мрії…
7) Робота в групах
І група – вибрати і зачитати слова, що характеризують Дедала.
ІІ група – вибрати і зачитати слова, що характеризують Ікара.

Працьовитий
Неслухняний
Дедал Наполегливий
Відважний
Старанний
Розсудливий
Сміливий
Безпечний
Ікар Розумний
Застережливий
Ризикований
Винахідливий

8 )Визначення головної думки твору.
- Прочитавши і обговоривши давньогрецький міф «Дедал та Ікар», давайте визначимо головну думку твору.
- Головною думкою твору є те, що люди завжди мріяли піднятися в небо, прагнули до чогось нового, незвіданого, прагнули відчути волю і незалежність навіть якщо це коштувало їм життя.
- На кого із героїв твору ви хотіли б бути схожі?
ХІ. Домашнє завдання
Основне. Прочитати міф, підготуватися до стислого переказу;
Додаткове. Проілюструвати міф за частинами;
ХІІ. Підсумок уроку
1) Бесіда.
- Чи цікавим був урок?
- Чим саме він вас зацікавив?
- В яку країну ми здійснили подорож?
- Як люди зберегли пам'ять про Ікара?
2) Самооцінка роботи на уроці за таблицею:

ПЛАН
1. Великий митець Дедал.
2. Його учень.
3.Смерть Талоса.
4. Вигнання митця.
5. Острів Крит.
6. Цар Мінос.
7. Одруження.
8. Син Дедал.
9. Смерть критянки.
10. Туга за батьківщиною.
11. Великі крила.
12. Застереження батька.
13. Дедал та Ікар у повітрі.
14. Відчайдушний крик.
15. Нещасний батько.
16. Смерть сина.
17. Острів Ікарія.
18. Ікар, який першим відчув радість польоту і віддав за це життя. (Смерть під сонцем)
Дедал та Ікар
Колись, за сивої давнини, в Афінах жив великий митець, різьбяр і будівничий Дедал, нащадок царського роду. Учнем Дедала став його небіж Талос, ще підліток, але такий тямущий і здібний, що сам Дедал чудувався, як швидко хлопець од нього все переймає і сам уже створює дивовижні речі. Одного разу, гуляючи з Дедалом по Акрополю, Талос спіткнувся і впав з висоти. В його смерті афіняни звинуватили Дедала, мовляв, той із заздрощів надумав позбутися свого учня і сам зіштовхнув його вниз. І афінський люд засудив митця до вигнання. Кинув Дедал напризволяще свою майстерню і недовершену роботу, сів на корабель, довго плив і нарешті дістався до острова Крит. Царював там Мінос, чоловік розумний і владний. Він щиро зрадів Дедалові, бо слава митця давно вже досягла критських берегів. Цар Мінос одразу запросив до себе Дедала, загадав йому багато роботи, був щедрий і спершу навіть ласкавий. Він одружив Дедала з гарною критянкою, і та народила афінянинові сина Ікара. Та митець тяжко сумував за батьківщиною і почувався на Криті рабом. Минали роки, а Дедал ніяк не міг забути далекої батьківщини. Дружина його померла, і тоді він надумав будь-що дістатись із сином до Афін. Митець знав, що Мінос ніколи його не відпустить і що ніхто, боячись царського гніву, не допоможе йому втекти, а варта впіймає і приведе назад до палацу. Якось сидів Дедал на березі моря, журно дивився на білих чайок, що кружляли над хвилями, і раптом йому сяйнула смілива думка: «Нехай Мінос закрив мені путь через море, нехай він усім володіє — і водою, і землею, але небо — не його володіння, небо вільне! Треба навчитись літати в птахів!» Тепер увесь вільний час Дедал робив із пташиного пір’я великі крила. Насамперед він ладнав одну до одної малесенькі пір’їни, а тоді брав довші й довші. Потім міцно стягував їх мотузком, клеїв воском і вигинав, щоб були як у справжнього птаха. Нарешті крила були готові, великі — Дедалові, трохи менші — Ікару. Митець прикріпив свої до спини й до рук, змахнув ними і легко знявся в повітря. Покруживши, він опустився на землю і став повчати Ікара: — Не можна підійматися дуже високо, синку, бо це там палюче, воно розтопить віск — і пір’я розлетиться. А низько над морем теж не лети, щоб хвилі не замочили тобі крил. Треба триматися середини, запам’ятай це, Ікаре, тільки середини. Будь слухняний, не шукай власної дороги, а лети просто за мною. Він навчив його літати. А наступного дня, щойно ясне сонце виринуло з далеких глибин океану, вони знялись у безхмарну блакить. Ікар спершу слухняно летів за батьком. Почуття лету, дивовижне, незнане, сповнило його душу неймовірною радістю. У захваті Ікар забув за батькову засторогу й полинув вище, ще вище, аж до золотого сонця. Зненацька хлопець відчув, що крила вже не так міцно тримають його, як спершу. Пекуче сонячне проміння розтопило віск, пір’я посипалося додолу, і марно тепер юнак махав уже безкрилими руками. — Батьку, батьку, я гину! — відчайдушно крикнув Ікар і зник серед зелених морських хвиль. Не чув того крику Дедал, та, ще раз озирнувшись, не побачив за собою Ікара. Розпачливо кружляв він у повітрі, гукаючи сина, а тоді примітив на хвилях розкидане пір’я. Нещасний батько все зрозумів і мало не збожеволів з горя, та мусив летіти далі, до найближчого берега. То був чималий острів. Довго блукав по ньому Дедал, поки хвилі прибили до берега юнакове тіло. Убитий горем Дедал поховав тут сина, і відтоді той острів зветься Ікарія, а море довкола люди і досі звуть Ікарійським. І цікаво, що втіленням одвічної мрії людства про крила став не розумний, розважний Дедал, знаменитий винахідник, митець, а неслухняний, завзятий хлопець Ікар, який перший відчув радість вільного лету і віддав за це власне життя.
Категорія: Читання | Додав: Darinna (08.11.2015)
Переглядів: 4824 | Рейтинг: 2.5/2
Композиції за мотивами казок. Правила безпечного користування інструментами т...
Різання паперу. виготовлення з цупкого паперу геометричних фігур
Симетричне вирізування
Пошиття виробів з тканини. Шви «уперед голку», «через край»
Дещо з історії
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]