Чи легко приносити радість іншим. В. Сухомлинський . "Покинуте кошеня".
План уроку
1. Організація класу до уроку.
1.1. Створення сприятливого психологічного комфорту та емоційного настрою.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
2.1. Розчитування (метод прискорення)
2.2. Мовна розминка.
2.2.1. Гра «Впіймай м’яч»
2.2.2. Гра «Слова розсипались»
2.3. Повідомлення девізу уроку
3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Повідомлення теми і мети уроку
3.2. Зустріч з автором «Біографічна хвилинка»
3.3. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Покинуте кошеня»
3.3.1. Підготовка до сприйняття твору.
3.3.1.1. «Довідкове бюро»
3.3.1.2. Робота над заголовком. Стратегія «Передбачення»
3.3.2. Читання оповідання вчителем. Перевірка первинного сприймання.
3.3.3. Словникова робота
3.3.4. Читання оповідання «ланцюжком».
3.3.5. Перевірка розуміння тексту. Гра «Так чи ні»
3.3.6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
4. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів.
4.1. Робота в парах. Складання плану.
4.2. «Торбинка добра»
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання

ХІД УРОКУ
1. Організація класу до уроку.
1.1. Створення сприятливого психологічного комфорту та емоційного настрою.
 Ось дзвінок нам дав сигнал,
Працювати час настав.
Тож і ви часу не гайте
Працювати починайте
Сядьте рівно, не крутіться
Одне одному всміхніться
Скажем дружно «Добрий день!»
І хай щастя принесе цей день!
 Доброго дня, діти! Я рада вітати вас у нашому класі. Доторкніться один до одного, посміхніться один одному і подаруйте чудовий настрій. Запрошую вас на урок читання.
(учитель торкається до першої дитини, а діти далі почергово ланцюжком до своїх товаришів)
 Хай першими сядуть дівчатка, а потім хлопчики, спочатку краса, а потім сила. Сподіваюсь що сьогоднішній урок буде цікавим і корисним для вас і ми з вами гарно і дружно попрацюємо.
1.2. Перевірка готовності учнів до уроку
 Погляньте всі уважно на свої парти і перевірте, чи є у вас все необхідне для нашого уроку. Всі зайві речі заховайте у свої портфелики, що вони не заважали вам під час уроку.
 Сьогодні я хочу подарувати вам незвичайний урок. Зобразила я його у вигляді моделі чоловічка. Ось його голівка, очки, вушка, ротик. Ми будемо вчитися міркувати, дивитися і бачити, слухати і чути, переконувати один одного, поважаючи ідеї товаришів.
 Як ви думаєте, для чого нашому уроку потрібне серце? (Будемо вчитися відчувати, творити добро і допомагати один одному)
 Якщо ви всі будете сьогодні активними, уважними, кмітливими, то нам вдасться в кінці уроку знайти скарб. А чи любите ви шукати скарби і подорожувати?
 От і добре! Бо зараз ми помандруємо до весняного лісу.

2. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок учнів.
2.1. Розчитування (метод прискорення)
 Сядьмо на пеньочку і проведемо розчитування, щоб перевірити, чи всі ви готові до подорожі. Згодні?
 Розчитування проведемо методом прискорення. Відкрийте книжки для розчитування. Будемо читати оповідання Василя Олександровича Сухомлинського «Соромно перед соловейком». Одну хвилинку за пісочком. Взяли олівці. Приготувалися! Почали!
 Час вичерпався. Зробили першу засічку.
 Читайте ще одну хвилину – знову починаючи спочатку. Все! Зробили другу засічку.
 Підніміть руку, хто прочитав другого разу далі за першу засічку? Молодці! Порахуйте, на скільки слів більше ви прочитали?
 От бачите ваша техніка читання помітно зросла. А кому вдалося прочитати все оповідання?
 Це чудово! Бачу, ви всі готові до подорожі. Тож вирушаймо.
2.2. Мовна розминка.
2.2.1. Гра «Впіймай м’яч»
 Ми йдемо лісовою стежкою. До всього придивляйтеся, до всього прислухайтеся. Вчіться спостерігати.
 Ми підійшли до лісового озера. Перепочинемо. Проведемо мовну розминку.
 Я називатиму прямі склади, а той з вас хто впіймає м’ячик, назве обернений склад.

Не – ен
Му – ум
Ша – аш
Зи – из
Ті - іт
Ва – ав
Ля – ял
Ли – ил
Ло – ол
2.2.2. Гра «Слова розсипались»
 Налетів весняний вітерець-пустунець і розсипав літери в словах. ( На дошці прикріплені на магнітах букви синього і червоного кольору). Спробуймо зібрати і прочитати ці слова.
ТТАВВДОКРЮИ БДОСБТИРШО
 Заберіть зайві букви синього кольору і прочитайте що у вас утворилося.
( ТВОРИ ДОБРО)
 Як ви розумієте значення цих слів?
 Як же можна творити добро?

2.3. Повідомлення девізу уроку
 Діти, я пропоную, щоб ці слова стали не тільки девізом нашої подорожі, але й життєвим кредом кожного із вас!

3. Вивчення нового матеріалу
3.1. Повідомлення теми і мети уроку
 Сьогодні ми будемо вчитися творити добро, дбайливо ставитися до тварин, зокрема до домашніх, закріпимо вміння виразно читати, складати зв’язну розповідь, розвиватимемо уявлення та фантазію.
 Рушаймо далі. Помилуйтеся весняними первоцвітами, вдихніть чисте повітря. Як гарно пахне весна!
3.2. Зустріч з автором «Біографічна хвилинка»
 Зупинімося на хвилинку. Час зустрітися з автором оповідання, над яким ми будемо сьогодні працювати. Саме тут на лоні природи, під блакитним небом є незвичайна школа. Сюди приходять учні, щоб стати людьми великої душі, розумними і сердечними, мудрими мислителя.
 Хто ж учитель цієї незвичайної школи? – запитаєте ви.
( На дошці прикріплені склади в прямокутниках, кружечках, трикутниках)
 Прочитавши склади в прямокутниках, ви дізнаєтесь його ім’я.
 Правильно, ім’я його – Василь Олександрович Сухомлинський. Ось він перед вами. (Вчитель показує портрет В. Сухомлинського). Саме йому належать слова (запис на дошці): «Читання – це віконце, через яке діти збагачуються і пізнають світ і самих себе».
 Пера група учнів підготувала розповідь про цю прекрасну людину.
(Учні розповідають про життя та творчість В. Сухомлинського)
 Василь Сухомлинський написав багато для вас, мої юні друзі. З-під його пера вийшли чудові збірки. (Учитель демонструє збірки творів В. Сухомлинського). Читайте його твори. Вони дуже цікаві.
 А наша подорож триває далі. Метушаться птахи. У них відповідальна пора – вони будують собі домівки. У лісі не шуміть. Дивіться під ноги, не наступіть на квіточку, на жучка, що виліз погрітися на сонечку.
3.3. Опрацювання оповідання В. Сухомлинського «Покинуте кошеня»
3.3.1. Підготовка до сприйняття твору.
3.3.1.1. «Довідкове бюро»
 Зробимо ще одну зупинку. Ой, дивіть хто це тут бавиться на галявині? (На малюнках зображені тварини)
 Розподіліть їх на дві групи. На які саме дві групи можна розподілити тварин? (дикі і свійські)
 Представники довідкового бюро пропонують вам свої повідомлення. Прослухавши їх знайдіть різницю між дикими і свійськими тваринами.
Розповіді дітей
1 – й учень. Дикі тварини – це лисиця, заєць, ведмідь, лось, кабан, олень, білка. Вони живуть у лісах, на полях, у чагарниках, біля водойм. Тих звірів, що їдять траву, листя, корінці, ягоди, гриби, називають травоїдними, а тих, що їдять м’ясо – хижаками. Хижаки небезпечні для людини. Це вовк, лисиця, ведмідь. Дикі звірі самі собі шукають житло і добувають їжу.
2- й учень. Корова, свиня, собака, кіт, кролик, птахи – це свійські тварини, або ще їх називають домашніми. Домашні тварини приносять людям користь. Корівка дає молоко, кури – яйця, собака стереже дім, кіт ловить мишей. Люди піклуються про домашніх тварин, годують їх, будують їм житло, вирощують.
 То чим відрізняються свійські та дикі тварини?(дикі самі шукають житло і їжу, а домашнім допомагає людина)
 Отже, домашні тварини не можуть жити без допомоги людей.
3.3.1.2. Робота над заголовком. Стратегія «Передбачення»
 Героєм оповідання яке ми будемо сьогодні читати теж є домашня тваринка. А яка саме ви дізнаєтесь коли відгадаєте загадку.
Хто з хвостиком і вушками?
У кого лапки з подушками?
Як ступа ніхто не чує,
Тихо крадучись полює,
І маленькі сірі мишки
Утікають геть від …….( кішки)
 Які слова підказали відгадку? Як називають дитинча кішки? (кошеня)
 Прочитайте назву оповідання.
 Спробуйте передбачити, про що розповідатиметься в оповіданні прочитавши слова на кущику.
(Кошенятко загубилося і дівчинка допомогла йому)
 Перевірте передбачення, прослухавши текст оповідання «Покинуте кошеня»
3.3.2. Читання оповідання вчителем. Перевірка первинного сприймання.
 А зараз дітки, я читатиму оповідання, ви уважно слухайте і скажете: «Про кого в ньому розповідалось?»
 Отже, слухайте уважно!
 Про кого розповідається в оповіданні?
 Чи справдилось передбачення?
3.3.3. Словникова робота
 Діти, погляньте на слова записані в колонки. Вони траплятимуться вам у тексті. Тому давайте правильно їх прочитаємо.
Кошенятко Дивляться
Дівчина Замуркотіло
Кущ Боїться
Пригорнулося
Притулилося
 Прочитайте мовчки слова першого стовпчика.
 Прочитайте вголос, здивовано.
 Прочитайте пошепки слова другого стовпчика.
 Прочитайте слова скоромовкою.
 Прочитайте першу букву першого слова другого стовпчика, останню букву другого слова, першу букву третього слова, другу букву четвертого слова, третю справа букву п’ятого слова.
 Яке слово утворилося? ( Добро)
 Отже, добрим бути просто. Для цього треба зробити хоч маленький, але добрий вчинок.
3.3.4. Читання оповідання «ланцюжком».
3.3.5. Перевірка розуміння тексту. Гра «Так чи ні»
- На вулиці опинилося кошеня? (Так)
- Тваринка сміялась?(Ні)
- Маленькому було страшно?( Так)
- Настав ранок?(Ні)
- Наталочка вміє творити добро? (Так)
- Чи можна назвати Наталочку другом тваринки? ( Так)
 Доберіть слова про друга на кожну літеру цього слова.
Д – добрий
Р - розумний, радісний,
У - уважний
Г - гарний.
 Бути другом природі – це значить дбайливо ставитися до твариного та рослинного світу.
3.3.6. Аналіз змісту оповідання з елементами вибіркового читання
 З чого видно що в Наталочки добре серце?
 Як кошеня опинилося на вулиці?
 Який вигляд воно мало?
 Хто проходив повз кошеня?
 Які рядки вас схвилювали?
4. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок учнів.
4.1. Робота в парах. Складання плану.
Страшно маленькому ввечері.
Наталочка врятувала кошенятко.
Покинуте кошеня.
Люди бувають різні.
 Діти, працюючи в парах, розмістіть заголовки частин оповідання в правильній послідовності.
1. Покинуте кошеня.
2. Люди бувають різні.
3. Страшно маленькому ввечері.
4. Наталочка врятувала кошенятко.
 Для чого нам потрібен план?
 Користуючись планом спробуйте переказати оповідання.
4.2. «Торбинка добра»
 Наша подорож добігає кінця. Погляньте на дереві знаходиться «торбинка добра». (Учитель знімає з дерева малесеньку торбинку)
 Що це за торбинка? Це ї є той скарб який ми шукали. У ній зібрані прислів’я про добро, які друга група для нас підготувала. Послухаймо.
 Життя дається людині на добрі діла.
 Людина починається з добра.
 Краса людини – в праці, в добрих ділах.
 Доброта краща за красу.
 Краще зробити добро раз, ніж збиратися робити його сто разів.
5. Підсумок уроку
5.1. Підсумкова бесіда
 Чого нас вчить оповідання, яке ми читали на уроці?
 Яким ви уявляєте добро?
 Кожен урок – це частинка великого шляху до знань. Щоразу ви берете щось для розумового розвитку і для душі. Сьогодні мені хотілося б, щоб ви взяли для себе найкрасивіше слово: слово, яке буде жити і у ваших голівках, і у вашому серці. (вчитель показує на модель чоловічка).
 Це слово – доброта. Творіть добро, будьте чуйними один до одного, радійте кожній тваринці, будьте природі другом, любіть її.
 Підніміть квіточки, які одержали за урок. Порахуйте їх.
(Учитель протягом уроку дає дітям паперові проліски)
 Подаруйте їх своїм матусям, бабусям.
5.2. Інструктаж до виконання домашнього завдання
 Читати і переказувати оповідання; скласти продовження; намалювати малюнок про свою допомогу тваринкам.
Категорія: Читання | Додав: galinakarnatovska (22.10.2017)
Переглядів: 2514 | Рейтинг: 3.0/1
Вимірювання довжини відрізків у сантиметрах та дециметрах і сантиметрах. Побу...
Уявлення про симетричну форму. Практична робота «Світ комах»
Твоя країна — Україна. Символи держави
Запитання до природи. Чи розуміються тварини між собою?
Д. Павличко «Де найкраще місце на землі». В. Скуратівський «Калина». А. Листо...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]