Російська народна казка «Лисичка»

УРОК 79

Легкого хліба ніде нема.

Тема. Російська народна казка «Лисичка»

Мета: ознайомити учнів з європейською казкою про тварин, зокрема російською, її особливостями і формою, вчити аналізувати зміст, ділити казку на частини; розвивати навички виразного читання казки в особах, вміння висловлювати свою думку; виховувати такі моральні якості, як правдивість, чесність, спостережливість, обачність.

Обладнання: кросворд «Лисичка», ілюстрації із зображенням лисички, політична карта світу.

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Бесіда.

— Які казки про тварин ви знаєте?

— Хто є вашим улюбленим героєм казок про тварин?

2. Кросворд.

1. Хто співав пісеньку: «Я від баби та від діда втік, так і від тебе втечу»? (Колобок).

2. Хто вкрав півня, якого врятував кіт? (Лисичка).

3. Хто, з героїв казки роздавав кашу: усім дав, а одному не дав? (Сорока).

4. Хто жив у чудесному глибокому озері? (Риба).

5. На що обміняла лисиця качечку? (Гусочку).

6. Хто промовляє: «Відчиняйте, козенята, я несу вам молока»? (Вовк).

7. Хто сказав лисичці: «Піди-но, побігай! Нас, голубонько, не обдуриш»? (їжак).

У ч и т е л ь . Уважно розгляньте кросворд і прочитайте це слово. Правильно, лисичка. Згадайте, як називав її народ? (Патрикіївна, лисиця-красуня, лисичка-кумонька). А що вам відомо про лисичку як тварину?

Матеріал для вчителя

Лисиця — дика тварина середнього розміру з видовженим тілом, стрункими, порівняно короткими кінцівками та довгим пухнастим хвостом. Довжина тіла до 90 см, хвоста 60 см. Мордочка вузька, загострена, вуха високі. Шерсть густа, жовтувато-оранжевого кольору.

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Зараз ми з вами розпочинаємо подорожувати казками європейських країн. На карті (вчитель демонструє карту світу) ви бачите ті країни, з казками яких ми будемо знайомитись, зокрема Росію, Чехію, Білорусь, Болгарію, Англію.

Наша перша подорож сторінками російської казки.

Матеріал для вчителя Площа Росії — 17.075.400 м2, населення 148.704.300 людей.

У ч и т е л ь . На уроці ми побачимо, чим російська казка відрізняється від української, що нового повідомляє про знайому і улюблену героїню багатьох казок світу — лисичку. Ми будемо вчитися виразно читати казку і висловлювати свої думки про прочитане.

III. Опрацювання нового матеріалу

Робота з текстом.

1) Виразне читання казки вчителем. Перевірка сприймання.

2) Словникова робота.

Не ворухнеться — тобто лежить, наче мертва; побідкатися — поскаржитися.

3) Повторне читання.

4) Бесіда за змістом казки.

— Як лисиці вдалося ошукати діда? (Прикинулася мертвою).

— Назвіть її дії словами з тексту. (Забігла, лягла, не ворухнеться, почала викидати).

— Як це її характеризує? (Хитра, спритна, розумна, дотепна).

— Чому дід залишився і без риби, і без коміра?

(Був надто довірливий, необачний).

— Виразно прочитайте виділене речення. Як ви розумієте його зміст?

5) Робота над композицією і особливостями російської казки. Бесіда.

— Якими словами розпочинається казка? Як зазвичай розпочинаються українські казки? («Жили собі дід та баба...»).

— Як називається початок казки? (Зачин).

— Спробуйте словами переказати основну частину казки.

— Як закінчується казка? Зачитайте цей абзац.

Як він називається? (Кінцівка).

— Отже, на скільки частин можна поділити казку? (Три частини: зачин, основну частину, кінцівку).

— Подивіться уважно в текст і знайдіть повторення близьких за значенням слів. Скільки разів вони повторюються в казці? (Лягла на дорозі, лежить як мертва, не ворухнеться; такі слова повторюються три рази).

— Як казкар називає головну героїню? (Лисичка).

— Для чого, на вашу думку, вживається таке зменшено-пестливе слово? А як ще можна назвати лисичку, беручи до уваги її вчинок?

— Доведіть, що події, зображені в казці, вигадані? Чи може таке статися в житті?

6) Читання казки учнями в особах.

— Скільки дійових осіб у казці?

— Чи всі дійові особи наділені мовою? (Ні, лисичка не має слів).

— Від імені кого ведеться оповідь? (Від імені казкаря). Яка його роль у казці? (Повідомляє про те, що сталося на дорозі, коли дід віз рибку).

— Як треба читати його слова? (Спокійно, виразно).

— Хто з героїв казки ще має слова? (Дід, баба).

— Як ви гадаєте, чи з однаковою інтонацією треба читати слова діда на початку казки і в кінці?

(На початку дід веселий, він збирається половити рибку, а в кінці — сумний, бо втратив і рибку, і лисичку).

— Як треба читати слова баби? (З подивом і розчаруванням, бо вона чекала і на рибку, і на комір). Спробуйте ці інтонації передати під час читання казки.

IV. Узагальнення і систематизація знань

Бесіда.

— Хто вам подобається в казці? Чому?

— Що засуджується в казці? (Хитрість і підступність, простота і довірливість).

— Чого вона вчить? (Вчить бути обачним і розумним).

— Якою зображена лисичка?

— Що нового ви дізнались із російської казки?

— Чи відрізняється за своєю побудовою російська казка від української? (Ні, також складається з трьох частин — зачину, основної частини, кінцівки, вживаються триразові повтори близьких за значенням слів, в основі казки — вигадані події)- — В чому ж її особливість? (Докладний опис деталей, властивих для побуту російського народу).

— Якими рядками з тексту ви підписали б ілюстрацію в підручнику до казки.

— Уявіть себе художником. Як би ви намалювали лисичку?

V. Підбиття підсумків уроку

Слово вчителя.

Отже, ми з вами мали змогу ознайомитись з російською казкою, яка виявилась дуже близькою і за змістом, і за побудовою до української казки. На політичній карті позначимо пройдений пункт: поставимо фішку з зображенням лисички.

VI. Домашнє завдання

І група: читати казку; II група: переказувати казку «Лисичка» близько до тексту; III група: намалювати малюнок і підписати його словами з тексту.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (19.10.2013)
Переглядів: 7104 | Рейтинг: 0.0/0
Ґрунт. Значення ґрунту для живої природи і господарської діяльності людини
Шестиногі сусіди. Добирання заголовка до тексту
Зима щедра святами. Старий рік минає, новий наступає
Загальні уявлення про папір та його виробництво. Види паперу. Економне викори...
Обговорення можливостей і демонстрація режимів роботи комп’ютера. Складові ча...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]