Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний «Безконечник». Т. Коломієць «Дідів обід». О. Орач «Пташко-літа

УРОК 63

Тема. Олена Пчілка «Безконечна пісенька». В. Лучук «Послухайте, люди». І Світличний «Безконечник». Т. Коломієць «Дідів обід». О. Орач «Пташко-літашко»

Мета: ознайомити дітей із віршами-безконечниками, вчити визначати особливості цих творів, удосконалювати уміння виразно читати віршовані твори, збагачувати мову учнів новими словами, розвивати навички правильного емоційного читання; виховувати любов до рідної мови, бажання вивчати її.

Обладнання: таблиця складів (додаток 4).

Хід уроку

І. Актуалізація опорних знань

1. Вправи з читання.

1) «Розчитування».

За таблицею складів. Учні читають колонки 4—5, називаючи утворені склади по парах з голосними [а], [е]> [і] (джа — кса; нша — кта; дте — ксе...). Слідкувати діти повинні тільки очима, а не пальцями.

2) Читання вірша Ю. Будяка «Шкодливий цап» (написано на дошці).

На городі цап, цап

Капусточку хап, хап.

Борідкою трусь, трусь,

Капусточку хрусь, хрусь.

Ратичками туп, туп,

Капусточка хруп, хруп.

А за цапом дід, дід

З батурою хвось, хвось.

Цап як скоче: брик, брик,

На все село крик, крик,

На синяки дме, дме,

Вигукує: «Ме, ме...»

За ним Рябко: «Гав,

Оце тобі, щоб не крав...»

У ч и т е л ь .

— Чию мову ти почув у вірші?

— Як розмовляють гуси, горобці, кошенята, каченята?

2. Гра «Утвори сім'ю».

Гуска — гусак, гусенята.

Кіт — (кішка, кошенята).

Горобець — (горобчиха, горобенята).

Качка — (качур, каченята).

II. Мотивація навчальної діяльності

Слово вчителя.

Читання вірша В. Гринька (надруковано на дошці).

Ішов індик з індичкою,

Ішов понад водичкою.

А на ними — індичатка.

Пасли їх малі дівчатка.

Починаймо все спочатку:

Ішов індик з індичкою ...

У ч и т е л ь . Чим цікавий цей вірш?

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Вправи з читання.

Робота над віршем Олени Пчілки «Безконечна пісенька».

1) Читання вірша учнями мовчки. Бесіда.

— Чому в кінці вірша стоять три крапки? Яка вказівка автора?

— Чи можна сказати, де вірш закінчується?

2) Читання вірша вголос «ланцюжком».

2. Робота з текстом.

Робота над віршем В. Лучука «Послухайте, люди...»

1) Читання вірша вчителем.

2) Мовчазне читання байки учнями мовчки.

— Як можна назвати цей вірш, якщо попередній називається «Безконечна пісенька»? (Байка).

— Про кого ця байка?

— Що зробив горобець?

— Як сварилася баба?

— На яке запитання у вірші немає відповіді?

— Як ви гадаєте, хто може її дати?

3) Робота над виразністю читання вірша.

У ч и т е л ь .

— Читайте вірш голосно, передаючи правильно інтонацію питальних і окличних речень.

— Скільки дійових осіб у вірші?

4) Читання вірша в особах.

Діти діляться трійками і вірш читається вголос в особах «ланцюжком». Коли читає остання трійка, після слів: «Чи казати знов з кінця?» учитель каже: «Не казати».

3. Завдання учням.

Робота над віршем І. Світличного «Безконечник».

1) Словникова робота.

кури

півні

курчата

сіють

косять

наварять

виростуть

решетують

просо

пшоно

каші

наші

Решетувати — просіювати пшоно через решето, очищувати від домішок.

2) Самостійне читання вірша учнями.

— Чому цей вірш має назву «Безконечник»?

— Які рядки вірша це доводять?

— На скільки частин можна поділити цей вірш?

— Чи однакові ці частини? Чим відрізняються?

— Подумайте, як можна продовжити вірш?

3) Читання вірша «ланцюжком» уголос. Першу частину вірша читають учні першої парти хором, на другу частину до них приєднуються учні другої парти.

І так по черзі до читання підключаються всі учні.

4) Розучування частини вірша напам'ять, використовуючи слова із словникової роботи.

4. Вправи з читання.

Робота над віршем Т. Коломієць «Дідів обід».

1) Мовчазне читання вірша учнями. Бесіда.

— Продовжте: «Є безконечна пісенька, безконечна байка, а це безконечна — ...».

— Підготуйтесь проказати пропущені рядки.

Скільки рядків повторюються?

— Скільки треба їх проказувати? Як про це пише автор?

2) Повторне читання вірша «ланцюжком».

3) Робота над виразністю читання.

5. Робота з текстом.

Робота над віршем О. Орача «Пташко-літашко».

1) Слухання вірша, який читає учитель.

2) Мовчазне читання вірша учнями. Бесіда.

— Хто розповідає про себе?

— Що ви дізнались про цю пташку?

— Як можна продовжити цей вірш? Прочитайте.

— Які слова з вірша споріднені до слова літати

(літашка, лечу, літашенята).

3) Виразне читання вірша.

IV. Підбиття підсумків уроку

1. Робота в зошитах (с. 44, завдання 1, 2,3).

2. Бесіда.

— Про що ви сьогодні дізналися?

— Чим схожі вірші-безконечники?

— Який вірш видався найцікавішим? А який найсмішнішим?

— Хто написав вірші-безконечники, які ви читали?

V. Домашнє завдання

1) Читати виразно вірші-безконечники.

2) Вивчити вірш, який найбільше сподобався.

Категорія: Читання | Додав: SYLER (19.10.2013)
Переглядів: 6784 | Рейтинг: 0.0/0
Симетричне вирізування. Витинанки. Серветки (з паперу)
Саморобна дидактична гра «сад і город»
Властивості паперу. Способи рвання паперу. Послідовність дій під час виготовл...
Комбінована аплікація. Послідовність дій під час виготовлення комбінованої ап...
Світ за вікном. Побудова і записування речень, що передають, описують вид із ...
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]