П. Тичина «Де не глянь — колоски». Т. Коломієць «Хліб»

УРОК 26

Хліб на столі — щастя на землі.

Тема. П. Тичина «Де не глянь — колоски». Т. Коломієць «Хліб»

Мета: навчити дітей виразно читати, формувати уміння переказувати, виділяти основну думку прочитаного, збагачувати словниковий запас школярів, розвивати пам'ять, увагу; виховувати бережне ставлення до хліба.

Обладнання: індивідуальні таблиці складів (додаток 4), малюнки різновидів хліба, фотоілюстрації, кросворд, картки зі словами.

Хід уроку

I. Актуалізація опорних знань

1. Артикуляційні вправи.

1) Чистомовка.

На-на-на — рідна... (сторона).

Ай-ай-ай — наш ріднесенький (край).

Жу-жу-жу — землю...(бережу).

Ба-ба-ба — золоті... (хліба).

Ті-ті-ті — руки... (золоті).

2) «Розчитування».

За індивідуальними таблицями складів 6 рядок з голосними (е, і, о).

Читання слів, поданих аналітико-синтетичним способом.

б

бець

бороб

Хлі бчик

бний

бина

бниця

II. Мотивація навчальної діяльності

Завдання учням.

1) Гра «Знайди зайве слово».

Рідний край, земля батьків, книга, Вітчизна,

Батьківщина. Хліб, поля, колосочки, прапорець, хлібороб. Село, хати, садки, стежечки, стіл, річечка.

2) Словникова робота з елементами бесіди. Уточнення значення слова «Хліб».

— Яке значення слова «хліб».

— Словники української мови подають багато значень цього слова. (Учитель може показувати малюнки чи фотоілюстрації).

Хліб — продукт харчування, випечений з борошна.

Хліб — це зерно, яке перемелюється на борошно.

Хліб — поле, засіяне зерновими рослинами.

Хліб — прожиток; заробляти на хліб.

Хліб насущний — це щоденні, звичайні харчі.

— Чи можна уявити хоч один день без хліба?

— Які сорти хліба ви знаєте? (.Вчитель показує малюнки різновидів хліба).

— Чому кажуть «хліб святий»?

III. Опрацювання нового матеріалу

1. Слово вчителя.

«Хліб наш щоденний дай нам на сьогодні...»

— промовляємо ми в молитві. Відколи себе пам'ятаю, ми щодня споживаємо хліб. Здається, що хліб був завжди. Чи не так? Учені вважають, що в давнину люди споживали зерна дикорослих рослин, коли їм не щастило на полюванні. Згодом зерна почали розмочувати у воді, роздрібнювати на камені. Минуло ще багато років, і люди навчилися випікати на розпалених каменях прісні коржі. Це і був перший хліб.

Від темної, твердої, з кам'яною пилюкою паляниці до випеченого пухкого хліба — калача, короваю

— минуло тисячі років. За цей час у різних країнах світу хлібороби навчилися з диких зернових рослин вирощувати високоврожайні сорти пшениці, жита, ячменю, а пекарі випікають величезну кількість хлібних виробів — близько 800 видів. Як бачите, такий значний для всіх хліб має давню і цікаву історію. Тому і написано на цю тему багато казок, розповідей, книжок.

Сьогодні на уроці ми прочитаємо твори українських письменників про хліб.

2. Робота з текстом.

Опрацювання вірша П. Тичини «Де не глянь — колоски».

Слухання вірша. Бесіда.

— З чого починається дорога хліба до нашого столу?

— Послухайте вірш П. Тичини і спробуйте уявити собі картину природи, описану в поезії.

— Як ви розумієте вислови: «любо-мило землі», «колоски в золоті-сріблі»? Яку пору року змальовує автор?

— Що хотів автор передати виразом «Гей, простори які!»?

— З яким настроєм потрібно читати цей вірш?

3. Вправи з читання.

1) Читання вірша учнями вголос.

2) Читання «луною» за вчителем. (Учні звертають увагу на розділові знаки й інтонацію. Намагаються її наслідувати).

3) Читання «ланцюжком». Вчитель читає перший рядочок вірша, діти хором — другий, вчитель — третій, діти — четвертий і т. д.

4) Читання по строфах (1 строфу — хлопчики, 2 — дівчатка).

4. Фізкультхвилинка.

А ми зерно сіяли, сіяли (Показати, як сіють зерно.)

У земельку чорную, свіжую.

І з'явилися перші листочки, (Присісти, показати листочки.)

А з них повні, тугі колосочки (Піднятись, показати колосочки.)

До сонечка повернулись (Повернувшись до вікна, піднятись навшпиньки)

І сонечку усміхнулись.

Вітер колоски хитає, (Нахил тулуба і рук.)

До зерняток промовляє: «Ви і повні, і налиті, (Руки на пояс, вгору, поперед себе.) Буде урожай на жито».

5. Робота з текстом.

Опрацювання оповідання Т. Коломієць «Хліб».

1) Відомості про автора.

Тамара Коломієць народилася в Черкаській області. Її мама важко працювала, а тому виховувала дівчинку бабуся. Дитинство Тамари було перерване війною. Вона бачила сум, горе, людську біду, сльози, страшні рани, а тому мріяла бути лікарем, щоб допомогти скаліченим на війні.

Та доля вирішила інакше. Вона стала поетесою.

Перша книжка віршів «Пролісок» побачила світ, коли Тамарі був 21 рік. Тепер у Тамари Опанасівни багато віршів, казок, небилиць, лічилок, смішинок, загадок для малечі. Адже у неї росте шестеро онуків.

У нашій читанці в кінці є коротенькі відомості про письменників, чиї твори ми читаємо. На с. 117 знайдіть коротку довідку про Т. Коломієць. Прочитайте її мовчки. Що ви дізналися ще, чого я не сказала про поетесу?

2) Слухання оповідання.

3) Словникова робота. Учні з'ясовують відтінки значень слова золотий.

золоте зерно золотава шкоринка

золоте проміння позолота від вогню

золоті руки золоченій стеблині

4) Гра «Блискавка».

Слова на картках: принесли, поклали, змололи, посіяли, гойдався, доглянули, зібрали, спекли, лежить, шануєте.

Прочитані картки учитель прикріплює на дошці.

6. Вправи з читання.

1) Читання оповідання мовчки.

2) Аналіз змісту і вибіркове читання.

— Які слова зустрічаються у тексті найчастіше?

— Що позолотило хлібину? Прочитайте, що зробили роботящі руки.

— Знайдіть опис спеченого хліба. З якими пропозиціями звертається хліб до людей? Як ви розумієте ці слова?

3) Переказ тексту.

Користуючись виразами і словами з дошки, учні переказують оповідання.

7. Робота в зошитах (с. 15, завдання 2, З, 4).

IV. Підбиття підсумків уроку

Відгадування кросворду.

1) Хвалить його кожен, любить його кожен.

І дня ми прожити

Без нього не можем.

(Хліб)

2) 3 весни і до морозів

З села виходив віл —

залізним гострим рогом

копав старанно діл.

Копав, не норовився,

Скибки перекидав,

За літо наробився —

Всю зиму прогуляв.

(Плуг).

3) Виріс в полі дім,

Є зернятка в нім,

Вікна заколочені,

Стіни позолочені.

Вітерець колише дім

На стовпчику золотім.

(Колосок).

4) Як навколо об'їси —

серединки не проси.

Ми такі гостинні:

Дірка в середині.

(Бублики).

5) Хто це поле оре, сіє

Та й хліб збирає?

(Хлібороб).

6) Святковий хліб.

Ним зустрічають гостей.

(Коровай).

7) Де йшла сотня косарів,

Вийшло 5 богатирів:

Косять, в'яжуть заодно

І молотять все зерно.

(Комбайни).

V. Домашнє завдання

Дібрати прислів'я про хліб. Підготувати відповідь на питання: чому хліб — усьому голова?

Категорія: Читання | Додав: SYLER (28.09.2013)
Переглядів: 6960 | Рейтинг: 0.0/0
Сонце та його значення для життя на Землі
Дитина вдома. Поведінка в небезпечних ситуаціях
Фрукти та овочі виліплені із пластиліну
Елементарне поняття про декоративно-ужиткове мистецтво (ДУМ). Практична робот...
В. Сухомлинський «Горбатенька дівчинка» В. Нестайко «Руденький»
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]